Wat is content marketing?

En moet ik daar iets mee?

Internet_seo_content_contentmarketing

Content marketing is reclame zonder dat het reclame is. Met content marketing wordt de informatiebehoefte van de doelgroep centraal gesteld en niet de eigen producten of diensten. Alle content die de doelgroep inspireert, hun problemen oplost, hun vragen beantwoordt of op een andere manier waarde toevoegt, is content marketing.

Nu denk je misschien: ik wil gewoon meer klanten, niet ‘gratis’ de vragen van klanten beantwoorden. Dat is echter niet het juiste beeld. Met waardevolle content kun je als bedrijf namelijk wel degelijk producten verkopen, klanten werven of klanten behouden. 

Doelgroep laten stoppen, lezen, doen

Goede content marketing zorgt ervoor dat een potentiële klant stopt, leest, nadenkt en uiteindelijk zijn gedrag aanpast of voor jouw merk kiest. De inhoud van de content is één kant van de medaille. De andere kant is vindbaarheid. Zoekt de doelgroep de content waar jij over schrijft? Gebruik je de juiste zoekwoorden in je tekst? Waar wordt de content aangeboden en in welke vorm? Het loont om onderzoek te doen voordat je begint met schrijven. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Google Trends voor een snelle check van de juiste zoekwoorden.

Waardevolle content

Hoe creëer je dan content van waarde? Daarvoor zul je eerst heel goed moeten weten wat je klanten bezighoudt en waar hun behoeftes liggen. Vervolgens vertaal je dit in content. Dit kan alles zijn wat mensen lezen, bekijken of luisteren. Denk aan blogs, video’s, podcasts, whitepapers, nieuwsbrieven, infographics, social media updates, enzovoorts.

Een veelgebruikte vorm om kennispartner te worden, is de inzet van ‘evergreen’ content. Dit is content dat voor een lange tijd relevant is en bezoekers genereert (seo-geoptimaliseerd). Ook is dit content die expertise op bepaalde onderwerpen benadrukt. 

Content_infographic_contentmarketing
[klik om te vergroten]

Kennispartner

De strategische gedachte achter content marketing is dat wanneer je dit consistent toepast, de doelgroep jouw organisatie gaat zien als een betrouwbare bron oftewel kennispartner. Je zorgt voor vertrouwen, sympathie en verwerft autoriteit. Daar word je vervolgens door beloond met merkvoorkeur en mond-tot-mond-reclame. 

Het uiteindelijke doel van content marketing is dus om klanten aan te trekken en aan je merk te binden. Oftewel in marketingtermen: om van een prospect een klant te maken en van die klant een ambassadeur. De inspanningen zijn erop gericht om de prospect te verleiden de volgende stap te zetten in de customer journey. 

Uitdaging: creatie van content

De grootste uitdaging van content marketing is de content creatie. Er zijn enorm veel vormen van content en manieren om deze te genereren. Daardoor is het soms lastig om te kiezen en overzicht te houden. Vaak wordt er dan ook gewerkt met een contentformule. Deze bestaat uit thema’s, richtlijnen voor de vorm en vaak een tone of voice. Door een contentplanning te gebruiken, behoud je overzicht in de verspreiding. Ook contentcuratie is een manier om content te creëren. In dit geval gebruik je content van derden om nieuwe content te maken. 

Deel dit artikel