Onderzoek toont aan: contentmarketing loont

Content marketing

Contentmarketing is bewezen effectief. Uit een onderzoek onder 304 directieleden, marketing managers en marketing medewerkers blijkt dat 86 procent van de respondenten contentmarketing als een zeer effectieve methode beschouwen. Quotes waar bijna de hele respondentengroep het mee eens is zijn: “Contentmarketing is here to stay”, “Doorzetten met contentmarketing loont op de lange termijn” en “Een contentstrategie is belangrijk voor het succes van contentmarketing”.

Contentstrategie is een must

Opvallend is dat 60 procent van de respondenten aangeeft dat hun organisatie geen contentstrategie heeft vastgelegd, terwijl 97 procent van de respondenten weet dat een contentstrategie van belang is voor het succes ervan. Behoor jij tot de 37 procent zonder strategie? Mooie doelstelling voor 2020!

Doel van contentmarketing

Naamsbekendheid (71%) is het belangrijkste doel waar contentmarketing voor wordt ingezet, gevolgd door leadgeneratie (66%), merkbeleving (51%), thought leadership (50%) en conversie (48%). Contentmarketing moet uiteindelijk nieuwe klanten, naamsbekendheid, loyaliteit van bestaande klanten en een betere reputatie opleveren.

Contentvormen

De contentvormen die door de respondenten worden gebruikt, zijn meestal nieuwsbrieven, artikelen en persberichten. De top 5 minst gebruikte contentvormen kunnen echter een mooie kans zijn om op te vallen. Denk hierbij aan een (e-)boek of een podcast-serie. Deze zwaardere typen content vragen wel om meer tijd en energie, maar het voordeel is dat dit soort kwaliteitscontent wel opvalt en ook goed te hergebruiken is.

Distributie

De eigen website wordt het meest gebruikt en meest effectief genoemd om content op te delen. Een blog vormt het middelpunt waar alle content samenkomt. LinkedIn en Facebook staan daarnaast beide in de top 3 van meest gebruikte kanalen.

Deel dit artikel