Succesvolle weggevers maak je zo

Weggevers, je kent ze wel: die handige tools om op een slimme wijze contactgegevens van potentiële klanten te verzamelen. Hoe effectief zijn ze nu echt?
4 min leestijd
25 jan 2024

Weggevers, je kent ze wel: die handige tools om op een slimme wijze contactgegevens van potentiële klanten te verzamelen. Ze zijn niet meer weg te denken uit een doordachte contentmarketingstrategie. Maar hoe effectief zijn ze nu echt?

In dit artikel nemen we de weggevers onder de loep. We verkennen het potentieel en bieden praktische tips om jouw weggevers optimaal te benutten, zodat ze naadloos aansluiten bij jouw zakelijke ambities.

Wat zijn weggevers?

Weggevers zijn topcontentstukken – denk aan exclusieve artikelen, whitepapers, infographics, of webinars – die je websitebezoeker alleen in handen krijgt door hun naam en e-mailadres op te geven. Het is een win-win: jouw websitebezoeker krijgt gratis toegang tot waardevolle, premium content en jij verzamelt belangrijke contactgegevens. Door deze strategie verzamel je niet alleen leads, maar bouw je ook aan een database van geïnteresseerde websitebezoekers.

De dalende trend van weggevers

Steeds vaker zien we dat weggevers een barrière vormen. De drempel om contactgegevens achter te laten wordt steeds groter. Onderzoek bevestigt dit: volgens LinkedIn is slechts 25% van de mensen bereid hun contactgegevens achter te laten. Een ander onderzoek onder B2B-marketeers toont aan dat dit percentage zelfs oploopt tot 30%. Nog opmerkelijker is dat bijna de helft (47%) nooit echt hun gegevens deelt of zelfs bewust onjuiste informatie invult.

Als ondernemer sta je hierdoor voor een uitdaging. Je wilt kwalitatieve leads genereren die je later in je (content)marketingstrategie kunt benutten. De vraag is: hoe kun je jouw weggever effectiever maken om daadwerkelijk waardevolle en kwalitatieve leads te verzamelen? Het antwoord lees je hieronder.

Waarom je wél weggevers wil gebruiken

Met weggevers deel je niet alleen inhoud die waardevol is, maar het geeft je ook inzicht in wat jouw doelgroep echt boeit. Je speelt in op een specifiek probleem of behoefte van je doelgroep. Dit geeft je inzicht in waar je websitebezoeker staat in hun klantreis. En hoe jij daar weer op in kan spelen in je (content)marketingstrategie.

Neem bijvoorbeeld een infographic over zonnepanelen die gedownload wordt vanaf je website. Deze download duidt er vaak op dat je websitebezoeker zich nog in de bewustwordingsfase bevindt. Ze zijn op zoek naar basiskennis: wat besparen zonnepanelen nu echt? Hoe werken ze? Deze antwoorden vinden ze in de infographic. Maar als een bezoeker een brochure downloadt die verschillende type zonnepanelen met elkaar vergelijkt, wijst dit op een verder gevorderde fase in de klantreis. Ze zijn dichter bij een aankoopbeslissing en overwegen serieus om met je in zee te gaan.

Op deze manier stimuleer je de interactie tussen jouw bezoekers en je bedrijf, en bouw je aan het versterken van merkloyaliteit met potentiële klanten. Het doel van de weggever is leads genereren en onderhouden, engagement stimuleren en nog meer te weten komen over jouw doelgroep.

Snelle adviezen voor een effectieve weggever

Het inzetten van een weggever is een kunst op zich. Een misstap kan het tegenovergestelde effect hebben en het vertrouwen tussen jou en je klanten ondermijnen. Terwijl je juist wil uitblinken als de expert in jouw branche. Daarom drie snelle en praktische adviezen om je weggever optimaal in te zetten.

1. Wat is je doel?

Heb je een geweldig idee voor een weggever? Bedenk dan eerst wat je gewenste uitkomst is. Wil je een breder bereik of betere vindbaarheid in zoekmachines? Als dit jouw doel is, dan is een weggever misschien niet de beste keuze.

Maar als je waardevolle leads wilt verzamelen of meer inzicht wil in de behoeften van je doelgroep, dan zit je met een weggever helemaal goed.

2. Goede deal?

Stel jezelf de vraag: zou ik mijn gegevens achterlaten voor deze weggever? Als het antwoord ja is, dan zit je op de goede weg. Is het nee? Onderzoek dan waarom. Is de informatie makkelijk elders te vinden? Voldoet de kwaliteit niet? Of is het onderwerp te algemeen? Dit zijn belangrijke punten om te overwegen.

3. Is je weggever uniek?

Het klinkt misschien voor de hand liggend, maar het creëren van unieke content verhoogt de waarde en effectiviteit van je weggever. Zorg ervoor dat de informatie die jij aanbiedt niet bij een concurrent of een AI-tool te vinden is.

Welke soorten weggevers zijn tegenwoordig nog écht effectief?

Vroeger waren how-to’s en stappenplannen prima weggevers, maar tegenwoordig is dat niet meer voldoende. Nu vind je zulke informatie makkelijk via AI-tools zonder dat je je contactgegevens hoeft te delen. Focus daarom meer op jouw inzichten en ervaringen bij het creëren van whitepapers of kennisdocumenten. Jouw persoonlijke touch kan niet worden gegenereerd door AI of gevonden worden bij de concurrenten. Dat maakt je weggever uniek.

Dit zijn nog enkele andere ideeën voor effectieve weggevers:

Webinars

Webinars werken uitstekend voor het verzamelen van contactinformatie van je doelgroep. Ze bieden een unieke kans voor je doelgroep om kennis en professionele inzichten te vergaren. Bovendien vormen ze een perfecte aanleiding om opnieuw onder de aandacht te komen bij je doelgroep. Stuur een e-mail waarin je het volgende webinar aankondigt of verstuur een nieuwsbrief met blogs die gerelateerd zijn aan hetzelfde thema.

Templates

Het aanbieden van templates is een slimme manier om extra waarde toe te voegen aan de content die je al deelt. Neem bijvoorbeeld ons sjabloon voor een contentplanning. Door de blog is de bezoeker bewust van het belang van een contentplanning. En geïnspireerd om er één op te stellen. Als extraatje bieden we de mogelijkheid om direct aan de slag te gaan en de contentplanning te downloaden.

Scans

Scans zijn een andere manier voor het verzamelen van waardevolle leads, namelijk door het uitdelen van gratis advies. De keuze om contactgegevens achter te laten, voelt minder zwaar als er waardevol advies in het verschiet ligt. Een goede deal, toch?

Neem bijvoorbeeld onze SEO Quick Scan. Het achterlaten van je gegevens is een kleine stap, wetende dat de resultaten relevant zijn voor het verbeteren van je positie in zoekmachines.

En actie!

Je weet nu wat de best practices zijn voor het effectief inzetten van weggevers. Het binnen hengelen van kwalitatieve leads kan beginnen.

Maar voel je dat je nog een stap verder kunt gaan? Wil je zeker weten dat jouw weggever-strategie niet alleen goed is, maar de beste? Dan zijn wij er voor jou, let’s meet!

Heb je een vraag? Stel ‘m hier!