Gratis contentplanning

Je hebt het jezelf voorgenomen: dit jaar ga je echt gestructureerd bloggen. En actief zijn op social media. Alleen... voor je het weet is de inspiratie op en geef je ander werk weer voorrang. Herkenbaar?
2 min. leestijd
31 jan 2023

Dan ben je niet de enige. Voor jouw website is het wel onwijs belangrijk om consequent nieuwe content toe te voegen. Deze content moet geoptimaliseerd zijn voor Google, lekker lezen en aansluiten bij jouw doelgroep. Klinkt als een hoop werk? Zet een eerste stap in de goede richting en maak een contentplanning. Wij helpen je een handje.

Waarom een contentplanning?

Met een goede contentplanning bewaar je het overzicht en de rust. Je weet op ieder moment waar je over moet schrijven én het draagt ook nog eens bij aan je doelen. Door van tevoren na te denken over je doelen, thema’s en onderwerpen, ben je bewuster van wat je wilt delen. Je kunt strategischer werken, waardoor je content meer oplevert. Je hebt bovendien duidelijke deadlines en het vergroot de kans dat je het volhoudt. Een contentplanning kan je voor je website maken, maar natuurlijk ook voor je social media kanalen.

Hoe maak je een contentplanning?

Wil je ook jouw website en social kanalen naar een hoger plan tillen met een contentplanning? Volg dan onderstaand stappenplan en download onze contentplanning. Deze planning van ContentKunstenaar is onder meer overgenomen door de Hogeschool Leiden en wordt benoemd in het boek ‘Basisboek contentmarketing en community building’ van Irma Machielse.

  1. Bepaal het doel van je content
    Je wilt natuurlijk op een strategische manier aan je doelen werken. Het is daarom prettig om hier vooraf over na te denken. Een goede contentplanning begint met het vaststellen van je doelen.
  2. Maak je doelgroep concreet
    Op basis van je doelen kun je een doelgroepanalyse uitvoeren. Wie heeft er belang bij jouw content? Wat zijn de wensen en pijnpunten van je doelgroep? Met welke vragen lopen zij rond? Waar hangen zij uit?
  3. Bedenk je thema’s, oftewel: contentpijlers
    Welke thema’s passen bij jouw organisatie én bij de wensen/ pijnpunten van je doelgroep? Als je heldere keuzes maakt over je inhoudelijke pijlers, kan je hier straks je blogs aan ophangen.
  4. Bepaal je blog-frequentie
    Dan: hoe vaak ga je content creëren? Het is belangrijk dat je een frequentie kiest die haalbaar is voor jou. Wij kunnen je natuurlijk vertellen dat het belangrijk is om meerdere keren per week zichtbaar te zijn, maar het belangrijkste is dat je het volhoudt. Regelmaat is het allerbelangrijkste. En bovendien: het moet ook leuk blijven.
  5. Identificeer de plekken voor contentdistributie
    Waar ga je jouw blogs publiceren? We hebben het al gehad over je website, social media, maar misschien kun je dit nog wel concreter maken. Welke type content wil je plaatsen op je website? Zijn er externe websites waar je columns wilt publiceren (lees: goed voor linkbuilding), en welke social media kanalen zijn voor jouw organisatie relevant? Dit hangt samen met jouw doelen én jouw doelgroep: wat wil je bereiken en waar zit je potentiële klant?
  6. Vul je onderwerpen in
    Het leukste deel start nu (vinden wij): het invullen van je onderwerpen. Waar ga je concreet over schrijven? Probeer zoveel mogelijk in je contentplanning te zetten en plaats onderwerpen, die niet direct in de planning passen, in de inspiratielijst voor later. Je komt onder meer op onderwerpen door te brainstormen, door zoekwoordenonderzoek, concurrentieonderzoek, gesprekken met je klanten en je huidige Analytics data.
  7. Moet je alles zelf doen?
    Is je contentplanning gevuld? Gefeliciteerd! Je bent goed op weg. De laatste vraag die je jezelf kunt stellen is: moet je deze blogs zelf schrijven, optimaliseren en publiceren? Of kun je hier wel wat hulp bij gebruiken? Als je zeker wilt zijn dat je je ambities haalt, kun je ons ook altijd inschakelen.

Download de contentplanning

    Extra tips voor het maken van je contentplanning

    Met deze tips maak je het voor jezelf nog een stukje makkelijker:

    • Geen inspiratie? Gebruik eens tools zoals Google Trends, Hubspot blog ideas generator en Answer the public.
    • Verzamel je ideeën voor content op een centrale plaats. Het liefst in de inspiratiesectie in je contentplanning, maar dat kan bijvoorbeeld ook een notitieboekje, app of OneDrive-document zijn. Pak dit erbij als je je contentplanning gaat (aan)vullen.
    • Plan de content in. Dit is in de meeste (WordPress) websites mogelijk, maar ook je social media berichten kan je vooruit plannen. Denk aan tools zoals SocialPilot, Hootsuite, Buffer en Later.
    • Verzamel schrijvers om je heen. Je kunt natuurlijk een partij zoals ContentKunstenaar inschakelen, maar denk ook eens aan je collega’s die bakken kennis hebben. Misschien kunnen zij wel een mooie opzet op papier zetten en dan laat je dit door een professionele schrijver redigeren.
    Heb je een vraag? Stel ‘m hier!