Call to actions: zet je lezer aan tot actie

Er pronkt een mooie blog op je website. Je deelt deze via social media en je nieuwsbrief. De sprankelende titel zet de doelgroep aan om op de link te klikken. De sterke inleiding zorgt dat ze doorlezen. Dat heb je mooi gedaan! Maar wat wil je precies met deze blog bereiken?
3 min. leestijd
6 feb 2023

Er pronkt een mooie blog op je website. Je deelt deze via social media en je nieuwsbrief. De sprankelende titel zet de doelgroep aan om op de link te klikken. De sterke inleiding zorgt dat ze doorlezen. Dat heb je mooi gedaan! Maar wat wil je precies met deze blog bereiken? Wat wil je dat de bezoeker doet ná het lezen van de blog?

Slimme call to actions​

Kijk eens naar de statistieken van je website. Bekijken bezoekers vaak één pagina? En is dit in veel gevallen een blogbericht? Dan is dat niet gek. Mensen googelen een vraag, vinden het antwoord in het artikel, klaar. Of ze vinden het antwoord niet en klikken terug naar hun zoekopdracht. Of ze klikken door via Facebook, lezen het artikel, en willen daarna weer verder scrollen in hun feed.

Veel websitebezoekers vertrekken dus weer meteen. Dat percentage wil je natuurlijk het liefst beperken. Contentmarketing draait er uiteindelijk om dat de bezoeker iets op jouw website doet, anders dan alleen het artikel lezen. Je wilt dat de lezer doorklikt naar een andere pagina of artikel. Je wilt dat hij zich opgeeft voor de nieuwsbrief, een whitepaper downloadt of een contactaanvraag doet. Dat bereik je met slimme call to actions.

Wat zijn call to actions?

Een Call To Action (ookwel: CTA) is een afbeelding of tekst dat een bezoeker vraagt een actie te ondernemen. Deze ‘actie’ kan van alles zijn: het inschrijven voor een nieuwsbrief, het aanvragen van een offerte of het bestellen van een product. CTA’s zijn dan ook vaak knoppen en teksten als “Bestel nu”, “Lees hier verder”, of “Neem contact op”.

Buyers journey

Voordat je lukraak call to actions gaat plaatsen in je teksten en op je website, is het verstandig om na te denken op welke fase in de buyers journey de blog of pagina gericht is.

Heb je de blog gericht op een pijnpunt van de doelgroep? Wil je met de blog de lezer duidelijk maken dat er überhaupt een probleem is? Dan is je blog gericht op de ‘awareness’ fase en is de lezer er waarschijnlijk nog niet aan toe om je product of dienst aan te schaffen. De call to action zal dan waarschijnlijk naar een ander artikel of een inhoudelijke whitepaper verwijzen.

Dit is anders wanneer de blog gaat over een best case van jouw organisatie. Als de lezer hierin geïnteresseerd is, zit hij/zij waarschijnlijk al in de ‘consideration’ fase. Dan kan je gerust naar een gratis proefperiode of productpagina’s verwijzen.

Doel van je call to action​

Als je duidelijk voor ogen hebt in welke fase de lezer van je blog zich bevindt, dan kan je gaan nadenken over het doel. Wil je bijvoorbeeld dat:

  • de lezer doorleest en dus doorklikt naar een volgende blog (awareness)
  • de lezer zijn gegevens achterlaat bij het downloaden van een inhoudelijk whitepaper of aanmelden voor een nieuwsbrief (interest)
  • de lezer een demo boekt of doorklikt naar een productpagina (consideration)

Zorg dat je je lezer niet overspoelt met call to actions. Kies er één of bij een groot artikel twee. Anders zorgen cta’s alleen maar voor verwarring.

Locatie ​van je call to action

De volgende stap is het nadenken over de plek van de call to action. Het moet een opvallende en logische plek zijn. Een blok in de zijbalk zal minder goed werken (banner blindness), dan wanneer je de call to actions in of tussen de tekst zet. Zie als voorbeeld de call to action hieronder.

Meer weten over het verleiden van je doelgroep?

Lees dan verder in de blog over content atomisatie.

Visuele aantrekkelijkheid​

De visuele aantrekkelijkheid van de call to action is ook een belangrijk onderdeel. Het moet de lezer uitnodigen om erop te klikken. Hiermee kun je veel kanten op. Denk aan de kleur en de grootte. Maak je gebruik van tekst en een button, of ook een afbeelding? De tekst in de call to action moet kort, concreet en pakkend zijn.

Als je gebruikmaakt van een button, kun je het beste de gebiedende wijs gebruiken in combinatie met een voordeel. Denk aan ‘profiteer nu’, ‘grijp je kans’ , ‘ bespaar’ , ‘probeer gratis’.

Vermijd echter de tekst ‘klik hier’. Dat is achterhaald, aangezien iedereen inmiddels wel weet hoe een link werkt.

Ga eens na…

Nu je dit zo hebt gelezen. Ga eens na: welke oproep of melding zorgt ervoor dat jij actie onderneemt? Of welke CTA schrikt jou juist af? Pas die inzichten toe in je teksten en bekijk de analytics daarna weer opnieuw. Blijft je doelgroep langer plakken?

Heb je een vraag? Stel ‘m hier!