Download onze inhaakkalender 2024

Ben je ‘Koos Inspiratieloos’ en zoek je nog wat inspiratie voor het vullen van je contentplanning? Gebruik deze inhaakkalender.
3 min leestijd
15 dec 2023

In de wereld van contentmarketing draait alles om creativiteit, relevantie én dat perfecte moment om jouw boodschap de wereld in te sturen. En laten we eerlijk zijn, soms lijkt die inspiratie ver te zoeken. Op die momenten kan een inhaakkalender goed van pas komen.

In deze blog vertellen we je wat een inhaakkalender is, waarom je er gebruik van wil maken, waar je rekening mee moet houden én hebben wij natuurlijk de inhaakkalender al voor jou gemaakt. Zodat jij ‘m na het downloaden direct kan toepassen.

Download onze gratis inhaakkalender 2024

    Wat is een inhaakkalender? 

    Een inhaakkalender is een handige tool voor contentmarketeers om hun contentplanning te vullen. De kalender bevat alle belangrijke evenementen van het jaar, waaronder feestdagen, sportevenementen, (inter)nationale dagen en andere belangrijke gebeurtenissen. Zo weet je altijd relevante content te creëren in blogs en voor social media.

    Waarom gebruik maken van een inhaakkalender?

    Elke dag biedt wel een reden om te vieren of even bij stil te staan, denk aan Nationale Pannenkoekendag, Dag van de Uitvinders, of Wereld Ufo Dag. Inhakers zijn niet alleen vermakelijk, maar vormen ook een uitstekende manier om verbinding te leggen met je doelgroep. Voor vrijwel elke organisatie is er wel een passende inhaker te vinden, perfect voor een leuke post, campagne, of blog.

    Daarnaast krijgen inhakers gemiddeld drie keer meer shares op social media dan ‘gewone’ posts. Originele content gericht op bijzondere dagen blijft langer in het geheugen hangen, simpelweg omdat ze aansluiten bij de belevingswereld van je volgers.

    Aan de hand van onze inhaakkalender hoef je nooit meer achter de feiten aan te lopen bij het creëren van content. Sterker nog, je hebt altijd een bron van inspiratie binnen handbereik.

    Bekende inhakers van grote merken

    Hema | 1 April
    Pathe | 1 April
    Bol | Dry January
    Hema | Pasen
    Heineken | Goede Vrijdag
    Bar Le Duc | Zomer
    Hema | Dag van de Scheiding

    Hoe gebruik je een inhaakkalender? 

    Scan de inhaakkalender en kies de dagen en evenementen die passen bij jouw merk en doelgroep of waar je op een grappige manier op in kunt spelen. Neem deze over in je eigen planning. Als je deze nog niet hebt, kun je ook onze gratis contentplanning downloaden.

    Waar houd je rekening mee?

    Hoe zorg je ervoor dat je opvalt tussen de andere inhakers? Hoe weet je welke inhakers het beste aanslaan bij je doelgroep? En hoe zorg je er nou voor dat je de plank niet misslaat? Wij hebben een aantal tips voor jou onder elkaar gezet:

    1. Inhaker die dicht bij je organisatie ligt 

    Gebruik alleen inhakers die passen bij je organisatie en doelgroep. Stel, je runt een veganistisch restaurant, dan heeft een inhaker op de Nationale BBQ-dag wellicht minder impact. En een elektronicawinkel zal weinig baat hebben bij een inhaker op de Wereld Chocoladedag. Het is dus belangrijk om inhakers te kiezen die in lijn zijn met de boodschap en waarden van je organisatie.

    2. Blijf bij je eigen tone-of-voice 

    Let op dat je blijft communiceren in de stijl van je organisatie. Blijf dus bij je eigen tone-of-voice en beeldtaal om een consistente en herkenbare merkidentiteit te behouden.

    3. Timing 

    Inhakers zijn voorbeelden van content die snel verouderen. Daarom is het kiezen van het juiste moment cruciaal voor succes. Wees er op tijd bij en deel je inhakende social post bij voorkeur ’s ochtends vroeg. Zo vergroot je de kans om viraal te gaan.

    4. Houd het simpel 

    Blijf bij de basis en houd het simpel. Zorg ervoor dat je inhaker meteen herkenbaar is voor je doelgroep. Bij te ingewikkelde inhakers bestaat het risico dat mensen snel doorscrollen naar andere content.

    Heb je een vraag? Stel ‘m hier!