Wat kost contentmarketing?
“Wat kost contentmarketing?” Als je wilt groeien met je bedrijf, dan is het slim om een contentmarketeer of online marketeer in te huren. En dan loop je vroeg of laat tegen deze vraag aan. Je kunt natuurlijk een offerte opvragen, maar liever delen we hier al open en bloot het antwoord op de vraag: hoeveel kost dat eigenlijk? En hoe maak je de juiste keuze?
Door deze blog te lezen, ontdek je de factoren die je niet over het hoofd mag zien. Kanttekening: de exacte kosten zijn natuurlijk afhankelijk van het type opdracht, wat je al hebt en wat jouw bedrijf nodig heeft. Deze blog gaat je wel veel inzicht geven in het budget dat (ongeveer) nodig is voor jouw wensen.
Wat moet contentmarketing voor jou doen?
Voordat je een contentmarketeer of contentmarketingbureau inschakelt, is het cruciaal om jezelf de vraag te stellen: “Wat moet contentmarketing voor mijn bedrijf doen?” Zonder specifieke doelen loop je het risico geld en tijd te investeren in een strategie of partij die niet aansluit bij je zakelijke behoeften.
Wil je bijvoorbeeld je merkbekendheid vergroten, meer leads genereren, of de betrokkenheid van je bestaande klanten verhogen? Bepaal dan eerst wat je wil bereiken, en selecteer vervolgens een expert in contentmarketing. Dit zorgt niet alleen voor een efficiëntere samenwerking, maar maakt het ook mogelijk om de resultaten van je inspanningen te meten.
Hoe start je met contentmarketing?
Kies je voor een interne of externe marketeer?
De keuze tussen een in-house contentmarketeer en een extern contentmarketingbureau hangt af van verschillende factoren, zoals budget, benodigde expertise en bedrijfsomvang.
Een in-house marketeer heeft als voordeel dat hij of zij volledig gefocust is op jouw organisatie en deze door en door leert kennen. Als je een behoefte hebt van 50+ uur per maand, dan kan dit interessant zijn. Maar let op: bij grote ambities heeft een interne marketeer wellicht niet de brede kennis die nodig is voor alle marketingfacetten.
Een extern contentmarketingbureau biedt in dat geval een oplossing. Zij hebben marketeers met verschillende expertises in huis en kunnen flexibel worden ingeschakeld, afhankelijk van je behoeften. Dit maakt het makkelijker om op te schalen of af te bouwen als je bedrijf daarom vraagt, zonder dat je vastzit aan een langdurig contract of de overheadkosten van een fulltime medewerker.
De kosten: uurtarief van een contentmarketeer
Een gemiddelde ZZP contentmarketeer vraagt zo’n €55 tot €125 per uur (excl. btw). Bij een online marketingbureau ligt dit tussen de €75 en €150 per uur (excl. btw). Het uurtarief zegt weinig over de kwaliteit. Sommige goedkopere marketeers leveren mooi werk, terwijl duurdere bureaus de plank misslaan. Daarnaast kan de een sneller werken dan de ander.
De meeste mkb’ers kunnen het beste een contentmarketingbureau inschakelen die meerdere expertises in huis heeft, denk aan SEO (zoekmachine optimalisatie), social marketing, e-mailmarketing en design. Ook kennis van de strategie achter deze elementen komt goed van pas.
Wij hebben bijvoorbeeld bovenstaande contentmarketing-skills in huis, maar zoek je een ads-specialist of een (technische) websitebouwer? Dan zijn we niet jouw partij. Dat is goed om te weten. Uiteraard hebben we wel partners waar we je graag naar doorverwijzen en waar we met veel plezier mee samenwerken.
Wat is het uurtarief van ContentKunstenaar?
ContentKunstenaar is een kleinschalig contentmarketingbureau. Ons uurtarief is 85 euro per uur (excl btw). We ondersteunen bij de strategie tot de uitvoering. Van SEO-teksten tot huisstijldesign. Onze marketeers hebben brede ervaring, maar ook ieder een eigen specialisme. Werp zeker even een blik op ons aanbod of maak kennis met onze marketeers.
Ons uurtarief is wat lager dan bij andere bureaus. De reden hiervoor is dat we weinig acquisitie hoeven doen, omdat klanten over het algemeen lang bij ons blijven en we veel werk uit ons netwerk ontvangen.
Afhankelijk van de opdracht werken we op uurbasis (eventueel met een maximaal budget) of met een projectprijs. Uiteraard kunnen we, ook als we op uurbasis aan de slag gaan, een offerte maken met een inschatting van de kosten.
Hoeveel uren contentmarketing heb je nodig?
Misschien niet het antwoord dat je wilt horen, maar… dat ligt eraan. Wil je alles uitbesteden, dus ook het bijhouden van je blog, social media en e-mailmarketing? Of wil je alleen nieuwe websiteteksten of een frisse huisstijl? Ben je een klein bedrijf of een grote multinational? Welke kansen liggen er voor jouw organisatie? Wat doet jouw concurrentie? Doe je nu al veel aan online marketing? Heb je medewerkers die onze contentmarketeer kunnen ondersteunen?
Om je een beeld te geven: de meeste klanten zetten ons 16 tot 60 uur per maand in. Het gemiddelde ligt rond de 30 uur per maand (wat neerkomt op circa 2.500 euro excl. btw).
Ik raad aan om eerst eens te gaan praten met een contentmarketingbureau. Breng je wensen in kaart en laat de marketeers en/of bedrijven die je op het oog hebt een inschatting maken. Hieronder deel ik voor een aantal veelvoorkomende opdrachten het aantal uur dat het ongeveer kost.
Let op: dit is een grove inschatting en verschilt sterk van klant tot klant. De kosten zijn bijvoorbeeld afhankelijk van je type organisatie, wensen, doelen en de huidige staat van je marketing. Ook is vaak een combinatie van elementen nodig. Onderstaande geldt puur ter indicatie.
- Contentmarketingstrategie: 25 – 40 uur
- Merkbeleving strategie: 45 – 60 uur
- Contentplanning: 8 – 12 uur
- SEO-onderzoek (inclusief herstellen kleine SEO-fouten): 12 uur
- Huisstijl: 25 uur
- Fotografie (draaiboek, photoshoot, nabewerking): 25 uur
- Websiteteksten: 3-8 uur per pagina
- Blogs: 4-8 uur per blog
- Social media posts: 0,5 tot 2 uur per post
- Uitgebreid dashboard en GA4 inrichten: 8 uur
- Dashboard, rapportage en advies: 4 uur per maand
Is er een minimum aantal uren dat je moet afnemen?
Bij veel online marketingbureaus is er een minimum aantal uren dat je af moet nemen om gebruik te maken van hun diensten. Dit kan een drempel zijn voor kleinere bedrijven of ondernemers die net beginnen met online marketing.
Bij ContentKunstenaar hanteren we daarom geen minimum aantal uren. We vinden het belangrijker om gezamenlijk te kijken naar wat er nodig is om jouw doelen te bereiken. Of dat nu om een eenmalig project gaat of om een doorlopende contentstrategie, wij bieden de flexibiliteit om het aantal uren aan te passen aan jouw behoeften. Zo zorgen we voor een samenwerking die voor beide partijen waardevol is, zonder je onnodig te belasten met minimumeisen.
Hoe flexibel zijn de uren?
Hier zit ook een groot verschil tussen contentmarketeers: de flexibiliteit. Bij de een neem je een vast aantal uur af, in de vorm van een pakket of een abonnement. Het andere bureau groeit met jou mee, of schaalt af als dat nodig is. Het ene bureau werkt met contracten en boetes als dit contract eerder opgezegd wordt, en het andere bureau doet hier niet zo moeilijk over.
Bij ContentKunstenaar begrijpen we dat je behoeften niet statisch zijn, maar kunnen veranderen door verschillende factoren. Flexibiliteit in ons werk en in onze uren staat daarom voorop. Of je nu een startup bent die snel groeit en meer content nodig heeft, of een gevestigd bedrijf dat wil minderen, wij passen ons aan jouw behoeften aan.
Voor pakketprijzen valt natuurlijk ook wat te zeggen. Je hebt namelijk zekerheid over de hoogte van de factuur. Toch hebben wij ervoor gekozen om dit niet aan te bieden. Het voordeel? Je zit bij ons niet vast aan lange contracten. Deze flexibele benadering stelt ons in staat om een op maat gemaakte oplossing te bieden.
Kortom: waar moet je op letten bij de kosten van contentmarketing?
Als je je afvraagt wat de kosten voor contentmarketing zijn en wat bij jou past, dan zijn er meerdere factoren om rekening mee te houden. Denk aan:
- Het uurtarief. Een duidelijke indicator, maar slechts een deel van het plaatje.
- De flexibiliteit. Sommige bureaus of freelancers eisen een minimale afname van uren, terwijl anderen flexibeler zijn en het aantal uren afstemmen op de behoeften van de klant.
- Jouw doelen. Stel vooraf duidelijke doelen vast. Dit helpt je niet alleen bij het meten van de resultaten, maar ook bij het maken van een geïnformeerde keuze voor een contentmarketeer die past bij jouw organisatie.
- En vergeet je onderbuikgevoel niet. Bij het vergelijken van contentmarketeers, moet het ook op gevoelsniveau matchen. De partij die je kiest moet bovendien passen bij jouw organisatie en werkwijze.
Benieuwd of wij jouw partij zijn?
Binnenkort eens kennismaken om te kijken of we klikken? Dan maken we daarna een exact overzicht van de kosten, zodat jij onderbouwd een keuze kan maken.