Contentmarketing: waarom en hoe pak je het aan?

Iedereen schreeuwt om de aandacht van jouw doelgroep. Vanzelfsprekend zoeken bedrijven naar (nieuwe) manieren om hun doelgroep te bereiken. Contentmarketing biedt hierin een oplossing.
2 min. leestijd
25 jan 2023

Iedereen schreeuwt om de aandacht van jouw doelgroep. Vanzelfsprekend zoeken bedrijven naar (nieuwe) manieren om hun doelgroep te bereiken. Contentmarketing biedt hierin een oplossing.

Van een interessante blog tot een leuk filmpje op Instagram: het is allemaal content. Het kan gemaakt zijn om te vermaken, te informeren of aan te zetten tot actie. Wat je doel ook is, goede content trekt de aandacht. Niet zo gek dus dat veel bedrijven contentmarketing inzetten om hun ideale klant te bereiken. Toch is het maken van goede content niet zo simpel als het lijkt. Hoe zit dit precies en wat maakt contentmarketing belangrijk voor jouw bedrijf?

Contentmarketing en de contentmarketeer

Contentmarketing een vorm van marketing waarbij je relevante en waardevolle content creëert voor jouw doelgroep. Het doel is om je doelgroep aan te zetten tot acties die jouw bedrijf wat opleveren. Vooral het woord ‘waardevol’ is essentieel. Deze term geeft het verschil aan tussen content en advertenties.

Veel bedrijven zetten contentmarketeers in voor de creatie van content. Zij zijn verantwoordelijk voor het bedenken, plannen en creëren van content waarmee een relatie met de doelgroep wordt opgebouwd. Contentmarketing richt zich op een specifiek publiek, waarbij het draait om het toevoegen van waarde om zo top of mind te worden bij je doelgroep. Het is pull marketing. Dit maakt het beroep contentmarketeer anders dan een klassieke marketeer, die zich richt op pushmarketing. Een boodschap pushen naar zoveel mogelijk mensen in de doelgroep, ongeacht of deze daarop zit te wachten.

Complexiteit van contentmarketing

Heb je geen contentmarketeer in dienst of begin je net met contentmarketing? Dan kunnen de mogelijkheden overweldigend zijn. Je hebt veel verschillende mogelijkheden voor het maken én verspreiden van content. Ga je voor een geschreven tekst, een video, een podcast, een weggever of richt je je vooral op social media? Is het beter om foto’s of video’s te gebruiken op Instagram?

Belang van goede contentmarketing

Het is belangrijk om te begrijpen waarom goede en doordachte contentmarketing zo belangrijk is. Om meer merkbekendheid te creëren zijn betaalde advertenties of grote campagnes niet altijd nodig. Contentmarketing kan een effectieve, duurzame en kostenefficiënte stap zijn om het verhaal van jouw organisatie te vertellen aan je doelgroep. Daarnaast draagt contentmarketing bij aan een goede relatie en een top of mind positie. Door je doelgroep te informeren, te inspireren en te vermaken met content, zorg je voor meer waardering voor jouw bedrijf. Hiermee vergroot je de kans dat de consument terugkeert en een aankoop doet.

Wanneer het gaat over goede content, vergeet dan ook SEO niet. Is jouw content relevant en waardevol voor jouw doelgroep? Bevat het daarnaast een sterke focus op een bepaald onderwerp en is het geoptimaliseerd op dit zoekwoord? Dan heb je een grote kans dat je content beter te vinden is in de zoekresultaten van Google.

Aan de slag met contentmarketing

‘Eerst geven, dan ontvangen’. Dit is de vuistregel van contentmarketing. Wanneer je besluit content te maken, is het essentieel om eerst na te denken over de behoefte van je klanten. Je maakt de content immers speciaal voor hen. Zorg dat je kanalen hierop aansluiten.

Contentmarketing kan complex lijken, maar in de praktijk valt er veel succes mee te behalen als je het doordacht aanpakt. Informeer, inspireer en vermaak je consument met jouw content en creëer meer merkbekendheid en een loyale klantrelatie.

Benieuwd wat contentmarketing voor jou kan betekenen?

Neem contact met ons op als je wilt sparren, training wilt om de inzet van contentmarketing te optimaliseren of als je het (deels) wilt uitbesteden.
Heb je een vraag? Stel ‘m hier!