Hoe personal branding op LinkedIn jou nieuwe klanten oplevert

Wil je alles halen uit LinkedIn? In deze blog delen we welke belangrijke rol personal branding speelt in jouw marketingstrategie.
5 min. leestijd
13 mrt 2024

Misschien ken je het wel. Via het LinkedIn-account van jouw bedrijf plaats je allerlei interessante berichten. Maar dat ene leuke nieuwtje levert toch nèt wat minder likes op dan je had gehoopt. En op een vraag aan je doelgroep komt geen enkele reactie. Hoe komt dat toch?

Simpel.

Mensen praten veel liever met mensen dan met bedrijven. In deze blog vertellen we welke belangrijke rol personal branding speelt in jouw marketingstrategie.

Wat is personal branding?

Personal branding betekent, losjes vertaald, persoonlijk merk. Je communiceert via jouw persoonlijke profielen. Hierbij leg je contact met je volgers en contacten. Zo bouw je aan een sterke community. Groepsgevoel. Mensen zien niet alleen jouw bedrijf, ze zien vooral jóú. En wat jij te bieden hebt.

Voor wie is personal branding?

Personal branding kan voor iedereen zijn. Bekende voorbeelden van personal branding zijn zangers en acteurs. Zij hebben vaak gecureerde social media waarin ze een combinatie van persoonlijke verhalen en marketinguitingen delen (‘Kom naar mijn nieuwe film!’ en ‘Zo ziet het leven achter de schermen eruit’). Door deze persoonlijke profielen bouwen zij aan een grote en hechte fanbase. Hoe populairder de artiest, hoe meer hij of zij kan vragen voor een optreden.

Maar personal branding is niet alleen interessant voor artiesten. Steeds meer ondernemers en medewerkers zien de waarde in van een sterk persoonlijk merk. Zo bouwen zij aan hun netwerk en halen ze klanten binnen.

Personal branding wordt vooral interessant als je een van de volgende functies hebt:

  • Ondernemer / bedrijfseigenaar
  • Freelancer
  • Recruiter
  • Community manager
  • Sales manager
  • Marketeer

Dit levert personal branding op

Of je nu een wereldster of lokale ondernemer bent: personal branding levert nieuwe klanten op. Want regisseurs willen niet zomaar een 27-jarige man uit Groot-Brittannië. Ze willen Tom Holland. En klanten willen niet zomaar wat jouw merk te bieden heeft. Ze willen jóú.

Door succesvolle personal branding sta je in contact met jouw doelgroep. Mensen volgen jou om wat jij te vertellen hebt. En (daarna) om jouw product of dienst te kopen. Ze willen graag zakendoen met een persoon. Met iemand die ze vertrouwen. Ze willen niet één aankoop doen, maar bij jou terugkomen voor aanverwante zaken. En dan ben jij er voor ze. Met personal branding weten ze jou te vinden, voor én na hun aankoop.

In het kort wat personal branding je oplevert:

  • Je krijgt meer zichtbaarheid
  • Je ontwikkelt je netwerk
  • Jouw waarde stijgt in de ogen van je netwerk
  • Je vindt makkelijk klanten
  • Prijsverhogingen worden hiermee gerechtvaardigd

Liever persoonlijk contact

Ga maar eens na. Als jij een vraag hebt, stel je die liever aan een chatbot op de website of aan een echt persoon? Precies. Dat geldt ook in marketing. Mensen zijn veel sneller geneigd om te reageren op een persoonlijk bericht dan op de post van een bedrijf. Daarom is het bouwen van een community een belangrijk onderdeel van personal branding. Je verzorgt een ruimte waarin mensen zich veilig en aangespoord voelen om hun ervaringen, mening of vragen te delen. Hiermee schep je een band. Dat levert loyale klanten op die keer op keer bij jou terugkomen én die jou aanraden bij hun kennissen en vrienden.

Kan ik alles posten voor personal branding?

Persoonlijke verhalen zijn een belangrijk onderdeel van personal branding. Toch kan je niet alles onder personal branding scharen. Een foto van de gehaktballetjes van gisteren hoef je bijvoorbeeld niet op LinkedIn te zetten. En dat de buurvrouw op bezoek kwam, is eerder een leuke anekdote voor op feestjes. Behalve natuurlijk als je het weer een originele zakelijke twist kan geven.

Personal branding op LinkedIn is namelijk het snijvlak tussen jouw normen en waarden, jouw vak en de interesses van de doelgroep. Het is een mooie mix tussen onderwerpen die jouw klanten interesseren, wat jouw bedrijf te bieden heeft en wat jij als persoon belangrijk vindt. De gehaktballetjes van gisteren vallen (waarschijnlijk) buiten dit snijvlak.

Zo begin je aan personal branding

Bij succesvolle personal branding komen een aantal kritische vragen kijken. Voordat je in het wilde weg begint te posten, wil je een heldere strategie en leidraad hebben. Hiervoor moet je scherp krijgen wie jij bent, wat je doelen zijn, wat jouw expertise is en wie je doelgroep precies is. Op basis hiervan kan je de onderwerpen en thema’s vaststellen. Deze neem je op in je contentmarketingstrategie.

Het liefste wil je dat jouw personal branding content een mooie mix is. Er is ruimte voor zowel commerciële berichten (ik ben trots op dit nieuwe product!) als persoonlijke verhalen (een klant verhoogde zelf mijn uurtarief). Daarnaast kan je vakinhoudelijke kennis delen. Zo weet jouw doelgroep dat je écht weet waar je het over hebt.

Een goede start met een brainstorm

Dat personal branding effect heeft, bewijst ook de case van Funle. Wouter Burgmeijer, marketeer bij Funle, wilde graag personal branding beter inzetten voor de eigenaar van Funle; Dennis van der Heijden.

Om hem de nodige handvatten te bieden, hebben we een brainstorm georganiseerd. Tijdens deze brainstorm deelden we do’s en don’ts van LinkedIn, best practises én een bak aan inspiratie voor posts.

Het eerste succes op het kanaal van Dennis van der Heijden volgde al snel. Waar zijn eerdere posts 8 likes en 0 reacties opleverden, ontving zijn nieuwe post 152 likes en 297 reacties.

 

personal branding_linkedin

Geld en seks verkopen goed

Wat hebben bovenstaande voorbeelden met elkaar gemeen? Juist ja, geld. Met provocerende onderwerpen zoals geld en seks krijg je gegarandeerd likes en reacties. Neem bijvoorbeeld dit bericht over vreemdgaan Google. Het prikkelt en wekt direct de interesse.

We zeggen niet dat je ieder bericht met een schunnige tekst moet beginnen. Met personal branding zet je jezelf als merk neer. Je wil professionaliteit uitstralen en daar horen privéonderwerpen (meestal) niet bij. Maar een provocerende inleiding, gevolgd door een nuancerende tekst, levert vaak interessante interactie op.

Als je direct wil starten met personal branding, zijn dit twee typen onderwerpen waar je gelijk mee aan de slag kan. Toch is het niet handig om alleen maar provocerende onderwerpen aan te snijden. De lezer kan een vertekend beeld krijgen van wie jij bent en waar jij en jouw onderneming voor staan.

Daarom is een gebalanceerde strategie belangrijk. Je snijdt onderwerpen aan op het snijvlak van jouw werkzaamheden en de interesses van jouw doelgroep. Daarnaast kan je af en toe een provocerend uitstapje maken –maar overdrijf niet.

Netwerk uitbreiden met automatisering

Personal branding doet het goed in combinatie met het uitbreiden van je netwerk. Je kunt interessante personen natuurlijk handmatig zoeken op LinkedIn, maar je kunt dit ook automatiseren.

Gebruik hiervoor een tool zoals Waalaxy. Met Sales Navigator maak je een perfecte prospectlijst, deze laad je binnen dit platform in en vervolgens stuur je geautomatiseerd een connectieverzoek en eventueel een begeleidend bericht.

Let op: als je dit zonder duidelijke strategie doet, kan het onpersoonlijk overkomen. Maar met de juiste aanpak bereik je hiermee je doelen en haal je meer leads binnen. Voor Geo4NRG realiseren we zo 500 nieuwe connecties en 60 leads per jaar.

Ook werken aan jouw personal branding?

Bij personal branding komt veel meer kijken dan zomaar een tekstje tikken. Je wil de juiste snaar raken bij je doelgroep. Je wil dat de doelgroep zich aangesproken en gehoord voelt. En je wil dat de doelgroep uiteindelijk jouw product of dienst koopt.

Wij zijn gespecialiseerd in personal branding. Of je nu in de financiële, B2B of kunstsector zit; wij geven je handvatten om jouw personal branding naar een hoger niveau te tillen. Wil je weten hoe we dit precies doen? Lees dan verder of neem direct contact met ons op.

Heb je een vraag? Stel ‘m hier!