Verkoop meer met personal branding op LinkedIn

Met een personal branding strategie creëer je een sterk netwerk. Door vervolgens slim in te spelen op het LinkedIn algoritme haal je eenvoudig nieuwe leads of collega’s binnen.

Stop met geld en tijd verspillen

Je hebt een pakkende post online gezet op het LinkedIn-account van jouw bedrijf. De figuurlijke bloed, zweet en tranen zijn eraan te pas gekomen. En dan… blijft het stil. Maar drie eenzame likes sieren de post.

We zien het vaker. Ondernemers en managers met een mooi bedrijf die regelmatig waardevolle posts delen. Maar de posts hebben een klein bereik en weinig likes. Daardoor vindt er vrijwel geen interactie plaats en komen er weinig leads of sollicitaties vanuit social media. De moeite verdient zich niet terug.

Dat is natuurlijk zonde. Is LinkedIn dan geen goed kanaal voor jouw branche? Zeker wel. Het vergt alleen een andere aanpak.

Door een verkeerde focus op LinkedIn

Focus jij nog volledig op je bedrijfsaccount? Dan zal je merken dat het bereik een stuk lager is dan wanneer je iets op je eigen account plaatst. De reden is eenvoudig: LinkedIn is ontwikkeld voor individuen en die krijgen dus altijd voorrang op bedrijfsposts, die LinkedIn automatisch als commercieel bestempelt. Dit wil niet zeggen dat je je bedrijfsaccount moet opdoeken, maar wel dat het verstandig is om de focus te verleggen.

Start met personal branding

Met personal branding deel je kwalitatieve content via jouw persoonlijke profiel. Naast dat je hiermee slim op het algoritme inspeelt, praat je doelgroep ook gewoon veel liever met andere mensen, dan met een bedrijfsaccount. Hierdoor krijg je meer likes en reacties op jouw berichten. En als kers op de taart blijven mensen plakken. Ze volgen jou persoonlijk. Ze liken jouw content nog eens. En voor je het weet willen ze gewoon jouw product of dienst, en niet die van een ander. Ze stoppen met vergelijken op prijsniveau. Dát is de kracht van personal branding.

Dit maakt personal branding succesvol

Personal branding is een krachtige tool voor zichtbaarheid, om nieuwe leads binnen te halen en bestaande klanten aan je te binden. Dit heeft alles te maken met de menselijke psychologie. We vertrouwen een persoon eerder dan een bedrijf.

Personal branding is succesvol, omdat je hiermee de publieke perceptie over jou kan creëren en beïnvloeden. Je toont aan jouw publiek hoe jouw identiteit eruit ziet, wat je waarden zijn en welke expertise je bezit. Daardoor onderscheid je je van andere ‘persoonlijke merken’.

Als je het goed doet herkennen en waarderen ze je. En kopen je volgers jouw diensten of producten.

Waarom LinkedIn

Het hangt natuurlijk af van je organisatie, maar voor ondernemers en managers in B2B is LinkedIn het meest effectieve social media kanaal. Om deze redenen:

  • Je hebt een uitgebreid profiel om te zorgen voor vindbaarheid en om te laten zien wie je bent.
  • De mogelijkheden om je doelgroep te vinden en te bereiken zijn zeer uitgebreid.
  • Met de juiste strategie is het eenvoudig om meer dan duizend views op je post te krijgen.
  • De mindset staat al op standje ‘zakelijk’, wat doorgaans zorgt voor meer conversie.
  • Je kunt een professioneel netwerk creëren en met behulp van tools makkelijk uitbreiden.
  • Deze groei in volgers kun je ook doorsluizen naar je bedrijfspagina.

Zo zet je personal branding in

Personal branding valt of staat met een sterke strategie. Net als het merk van jouw organisatie. Ga hier dus serieus mee om en dan zal je zien dat je LinkedIn voor je kunt laten werken. Het bestaat uit:

  1. Een goedgevuld LinkedIn profiel
    Jouw profiel moet jouw persoonlijke merk goed weergeven. Het zorgt voor het laatste zetje als mensen geïnteresseerd in je zijn geraakt. Daarnaast zorgt het voor je vindbaarheid. Met de juiste zoekwoorden, verwerkt in jouw profiel, vinden jouw leads je met het doodste gemak.
  2. Een doordachte positionering
    Wie ben jij? Wat is jouw expertise? Wat maakt jou uniek? Wat zijn jouw waarden? Hoe zorg je voor herkenbaarheid in beeld en tekst? Waarom zouden mensen jou vertrouwen? Antwoorden op deze (en meer) vragen vormen jouw unieke positionering.
  3. Een manier om consistent te posten
    Consistent posten is belangrijk voor het succes van deze strategie. Minimaal 1 post per week om zichtbaar te blijven. Maar hoe doe je dat precies? Hoe hou je het vol? We delen alvast de tip: zorg voor een goede brainstorm, werk vooruit en plan je content in.
  4. Jouw persoonlijke touch
    Met alleen interessante informatie delen kom je er niet. Dit doet iedereen. Wat het uniek maakt is jouw visie, jouw blik op de wereld, jouw eigen tone of voice en jouw persoonlijke ervaring. Daarnaast zijn foto’s en video’s een scrollstopper, dus zorg ook voor herkenbaar en persoonlijk beeldmateriaal.
  5. Blijvend je netwerk uitbreiden
    Naast goede content delen met je huidige connecties, wil je dit netwerk natuurlijk ook uitbreiden. Hiervoor ontwikkel je het liefst ook een handige tactiek, of je richt zelfs automatisering in. Deze uitbreiding van je netwerk kun je vervolgens ook doorsluizen naar je bedrijfspagina. Twee vliegen in één klap.

Zet jouw LinkedIn-content om in succes

Wil je liever niet aanmodderen, maar gelijk goed beginnen? Weet je niet zeker hoe je dit aan gaat pakken? En kan je wel een steuntje in de rug gebruiken?

We hebben al diverse klanten mogen helpen met hun personal branding. En met succes. Zo ging Dennis van der Heijden bijvoorbeeld van 8 likes en 0 reacties naar 152 likes en 297 reacties met zijn eerste post na onze personal branding brainstorm. Ook hebben we met automatisering op LinkedIn in één jaar een groei van meer dan 500 connecties en 60 leads weten te realiseren voor Onno de Smit van Geo4NRG.

 

personal branding_linkedin

We leerden hoe het algoritme werkt, wat succes heeft en waar je voor uit moet kijken. Welke strategieën ervoor zorgen dat je een persoonlijk merk opbouwt waar je klanten mee binnenhaalt. En welke stappen je moet nemen om daar te komen.

"In een effectieve brainstormsessie kregen we zowel inzicht in de laatste ins-en-outs van personal branding als tientallen aanknopingspunten en haakjes voor content met een persoonlijke twist. Eindresultaat: een doos vol inspiratie waar wij het komende half jaar volop uit kunnen putten!" - Wouter Burgmeijer, Marketeer bij Funle

Totaalpakket personal branding

Van deze analyses en lessen hebben we een totaalpakket gemaakt, zodat jij ook het meeste haalt uit iedere minuut en iedere cent die je in LinkedIn steekt. Dit bestaat uit:

Een 0-meting van jouw LinkedIn-profiel

Om te starten duiken we in jouw profiel. Waar zitten de verbeteringen en wat gaat er juist al erg goed? Deze praktische bevindingen delen we, inclusief handige tips. Zodat jouw profiel aantrekkelijk en vindbaar wordt.

Energieke brainstormdag

Vervolgens plannen we een dag in voor een privé brainstormsessie. We delen met jou waar succesvolle personal branding uit bestaat en wat de best practices zijn. Ook brainstormen we over jouw personal brand, thema’s en onderwerpen voor posts en hoe je dit zelf kunt gaan schrijven en inplannen. Een heerlijke lunch, snacks en onbeperkt drankjes zijn inclusief. Na de dag krijg je alle notulen en ideeën netjes in je inbox. Zo is het zwaarste werk al gedaan en kan je direct vol energie aan de slag.

Je gaat naar huis met:

  • Kennis over het LinkedIn algoritme
  • Inzicht in best practices van andere ondernemers
  • Een goed idee van jouw personal brand
  • De rode lijn voor jouw content
  • Heel veel ideeën om jouw persoonlijke tijdlijn mee te vullen
  • Tips & tricks om jouw profiel en posts vindbaar te maken

Alle benodigde templates en werkboeken

Om alle ideeën voor jouw personal brand achteraf concreet op papier te zetten, hebben wij zelf een aantal methoden ontwikkeld. Hierbij horen verschillende templates en werkboeken, denk onder meer aan een contentkalender, inhaakkalender en een tone of voice toolkit. Met de notulen bij de hand kan je deze zelf invullen.

Trainingen en community

Om de energie vast te houden en je kennis verder uit te breiden, krijg je na de brainstorm ook toegang tot twee trainingen op ons platform ContentCrafters. Deze trainingen geven je alle handvatten om de leukste teksten (met behulp van ChatGPT) te schrijven. In de community kan je al jouw personal branding- en marketingvragen stellen.

Creatief schrijven
Met een creatieve inslag breng je jouw boodschap over. Overkom creatieve blokkades, wees origineel en verras de lezer.
ChatGPT voor marketeers
In deze training nemen we je mee in de mogelijkheden van ChatGPT en voorzien we je van prompts die je marketing-leven makkelijker gaan maken.

Zet jij in op meer verkoop via LinkedIn?

Met dit totaalpakket helpen we jou bij het vormgeven van jouw personal branding strategie. Ben jij er klaar voor om meer bereik en leads binnen te halen via personal branding? Boek dan nu dit personal branding pakket voor 1.575.

Boek het personal branding pakket

    Heb je een vraag? Stel ‘m hier!