De antitrend van 2024: zo breng je menselijkheid in jouw content

ChatGPT en AI gaan komend jaar een grote rol spelen in online content. En hoewel AI een erg handige tool is, toch missen wij bij ContentKunstenaar iets in gegenereerde teksten. De menselijkheid.
4 min leestijd
18 dec 2023

Wie het nieuws en de (marketing)trends ook maar een beetje in de gaten heeft gehouden, weet het al: ChatGPT en AI gaan komend jaar een grote rol spelen in online content. ChatGPT is een fijne tool die ook in deze blog de puntjes op de i heeft gezet (Hallo lekkere titel!). Toch missen wij bij ContentKunstenaar iets in gegenereerde teksten. De menselijkheid.

Daarom geven we in deze blog praktische tips om de menselijkheid terug te brengen in jouw content. Zo voelt de lezer zich meer verbonden met je merk én onderscheiden jouw teksten zich van alle andere.

Dit kan marketing leren van de journalistiek

De tips in deze blog zijn ontleend aan de journalistiek.  Wij hebben namelijk twee afgestudeerde journalisten in ons midden: Sandra en mijzelf. In de journalistiek is de menselijkheid heel belangrijk. Maakt het nieuws geen connectie met de kijker of de lezer? Dan wordt er geen aandacht aan geschonken. Daarmee schiet het nieuws zijn doel, de burger informeren, voorbij. Wij hebben daarom een aantal best practices van de moderne journalist op een rijtje gezet.

1. Gebruik een persoonlijke invalshoek

De invalshoek van je content is heel belangrijk. Hier kan je het menselijke al in terug laten komen. Wil je bijvoorbeeld over een elektrische auto schrijven? Dan is de invalshoek ‘de top 10 vakantiebestemmingen binnen je batterijrange’ leuk. Zeker als je persoonlijke ervaringen en foto’s toevoegt. Een droge blog over de mistlampen van je auto zal waarschijnlijk minder goed gelezen worden.

Bij een persoonlijke invalshoek voelen mensen sneller emoties. De vakantiebestemmingen roepen misschien plezier of verlangen op, terwijl de mistlampen de lezer waarschijnlijk koud laten. Daarnaast komen verhalen sterker over met een menselijke invalshoek. De lezer voelt zich meer verbonden met het verhaal. Daardoor zal hij of zij de tekst uit willen lezen én ook je andere content zien.

2. Gebruik interviews in je content

Wat is er menselijker dan een mens terug laten komen in de tekst? Door interviews te gebruiken voor je content, maak je het een stuk persoonlijker. Deze persoon kan bijvoorbeeld vertellen over zijn of haar ervaringen met jouw product of dienst. Of welk probleem jouw bedrijf heeft opgelost.

Met een interview ontwijk je ook het ‘Wij van WC-Eend’-gevoel. Een echt persoon is aan het woord. Dat maakt een tekst gelijk veel geloofwaardiger. Zeker als je deze tip combineert met tip 4.

De snelste manier is natuurlijk om een paar vragen op de mail te zetten. Toch raden we dat niet aan. Een telefonisch of persoonlijk interview is namelijk meer dan een kleine quote. Het brengt emotie over. Passie, blijdschap of misschien verdriet. Een uitgeschreven interview brengt dit zó veel beter over dan een enkele zin (die vaak eerst langs drie afdelingen en de manager is gegaan). Daarnaast geven mensen tijdens een persoonlijk interview uitgebreidere antwoorden en een betere uitleg. Je hebt ook de kans om door te vragen wáárom iemand iets vindt. Dat levert inhoudelijke content op waar je lezer van zal smullen.

Tot slot doe je je tekstschrijver ook een groot plezier met een uitgeschreven interview. Zie maar eens een complete blog te vullen met drie zinnetjes uit een mail. Maar met een interview van twintig minuutjes? Daar kan je wel drie blogs mee vullen! (Bij wijze van spreken dan ;))

Wil je weten hoe je een interview succesvol afneemt? Wij hebben een training gemaakt die jou alle handvatten geeft.

3. Schrijf objectief

Deze tip lijkt misschien in strijd met de vorige tips. Hoe kan je persoonlijke verhalen brengen én objectief schrijven?

Dat doe je door de quotes en de body van je tekst op een andere manier aan te vliegen. In de journalistiek wordt dit vaak gedaan. De body van de tekst bestaat uit objectieve feiten. Het menselijke komt naar voren in de quotes. Door de quotes door de tekst heen te verweven, krijg je als lezer een mooie balans tussen feit en verhaal.

Objectief schrijven kun je op verschillende manieren doen. Bijvoorbeeld door je bijvoeglijk naamwoorden te verminderen. Bijvoeglijk naamwoorden benoemen een eigenschap of toestand van een ander woord. Denk aan: de mooie auto. Of: de auto rijdt fantastisch.

Omschrijf liever wát de auto precies mooi maakt. Of wáárom het fantastisch rijdt. Deze manier van schrijven zorgt voor betere teksten. Je kan namelijk meer de diepte in gaan waarom jouw product of dienst zo goed is, in plaats van een standaard marketingpraatje waarin alles ‘fantastisch’ is.

Door minder bijvoeglijk naamwoorden te gebruiken, verlaag je het ChatGPT-gehalte van je teksten. ChatGPT vindt namelijk alles magisch, fantastisch of mooi. Voor Engelstalige klanten zou deze schrijfstijl misschien wel werken. Maar voor ons Nederlanders? Wij zijn hier te praktisch voor. Geef ons maar voorbeelden van wat het nu precies zo magisch, fantastisch of mooi maakt.

4. Schrijf kort en doelgericht

De tijd van lange, wollige teksten is voorbij. Het liefste wil jouw lezer antwoord op de vraag- en weer door. Schrijf daarom kort en bondig. Zo blijft de boodschap beter hangen én heeft de lezer meer tijd om jouw andere blogs te lezen.

Nieuwsberichten in de journalistiek geven altijd antwoord op de vragen: wie, wat, waar, waarom en hoe? Soms wil je bij één van deze vragen wat langer blijven hangen. Maar schrijf je een social post of een korte blog? Schrijf dan doelgericht. Uitweidingen of zijsporen kan je ook in een nieuwe blog of social post uitwerken. Zo heb je meer content én bondige teksten.

Wij zien de laatste tijd een trend in de schrijfstijl van onze klanten. Hun tone of voice is heel specifiek, kort en helder. Moeilijke onderwerpen worden in Jip-en-Janneketaal uitgelegd. Zo snappen lezers met uiteenlopende achtergronden en met verschillende taalniveaus wat er wordt bedoeld.

Soms wil je een langere blog schrijven, net als deze. Ook dan wil je kort en bondig schrijven. Laat onnodige woorden, zinnen of tussenkopjes weg en beperk je voorbeelden (per onderwerp) tot één of twee. Zo blijft je tekst niet eindeloos gaan en geef je de lezer alsnog inhoudelijke informatie.

Hoe breng jij het menselijke terug in jouw content?

Met deze tips kun je jouw content persoonlijker maken. Hiermee zal je lezer langer blijven hangen én meer content willen lezen. Heb je hulp nodig voor het verzinnen van onderwerpen of invalshoeken? Of geef je liever het schrijfproces uit handen? Neem dan vooral contact met ons op, dan kijken we samen naar jouw wensen en onze mogelijkheden.

Heb je een vraag? Stel ‘m hier!