Content atomisatie: verleid je doelgroep met contentsnacks

Je kent het wel: de menukaart van de Chinees om de hoek. Pagina’s en pagina’s met gerechten, waardoor kiezen steeds lastiger wordt. Uit pure stress kies je dan toch maar weer de Foe Yong Hai. De contentkeuken is vergelijkbaar...
3 min. leestijd
27 jan 2023

Je kent het wel: de menukaart van de Chinees om de hoek. Pagina’s en pagina’s met gerechten, waardoor kiezen steeds lastiger wordt. Uit pure stress kies je dan toch maar weer de Foe Yong Hai. De contentkeuken is vergelijkbaar. Ieder bedrijf deelt artikelen, video’s, klantcases, whitepapers. En jouw kans om op te vallen wordt steeds kleiner.

Hoe grijp je dan toch de aandacht?

Serveer content zoals een 5-sterren restaurant. Een aantal hoogwaardige, inhoudelijk sterke long-reads of scherpe video’s, waardoor je doelgroep niet anders kan dan achterover leunen en genieten. Je ideale klant trek je naar binnen met een aantal smaakvolle appetizers, oftewel: contentatomen.

Snackbare content voor moderne consument​

Snackbare content dus, oftewel: content atomisatie. In dit concept vraagt de content vaker de aandacht van de consument en het speelt beter in op de moderne media-snacker, die liever kleine hapklare brokken tot zich neemt, totdat het overtuigd is van de kwaliteit van jouw lange inhoudelijke stukken. De diepe inhoudelijke content is erg waardevol, maar je spreidt zogezegd je kansen.

Content atomisatie: steeds weer aandacht vragen

Als je een waardevol verhaal te vertellen hebt, dan kun je dit produceren, publiceren en klaar. Maar dan is de kans groot dat lezers dit mislopen. Redactie is dan ook meer dan het schrijven van het eindproduct. Je maakt gaandeweg ook beeld, video, social media posts, stories op Instagram. Het is effectiever om met deze losse elementen door de tijd heen steeds weer aandacht te vragen. Met content atomisatie laat je de doelgroep steeds een klein deel van het verhaal proeven en maak je heb nieuwsgierig naar meer. De long-read is vervolgens hoofdgerecht.

Verhaal op meerdere manieren vertellen​

Bovendien geeft het jou de kans om je verhaal over verschillende contentdragers te vertellen. Waarom zou je alleen een long-read maken van een interessante interview? Het is ook mogelijk om deze op te nemen en te distribueren als video en podcast. Daarnaast maak je er een infographic van, welke je deelt op social media. Een paar maanden later deel je het artikel nog eens, maar nu met een aantal visuals en de interessantste quotes. Al deze onderdelen plan je natuurlijk in in je contentkalender.

Overige tips voor content atomisatie​

  • Content atomisatie kan het beste toegepast worden bij grotere contentstukken
  • Zorg dat je meerdere type content betrekt, denk aan tekst, beeld, video, social
  • Zorg dat de verschillende content atomen naar elkaar linken, om zo te zorgen voor kruisbestuiving en ‘doorklikkende’ lezers
  • Zorg voor een optimale distributie van de content via alle kanalen die je tot je beschikking hebt
Heb je een vraag? Stel ‘m hier!