Wat is AEO en hoe gebruik je het?

There is a new kid on the block: AEO. Dit jongere broertje van SEO is hard op weg om onze zoekervaringen te veranderen. AEO staat voor Answer Engine Optimization: een antwoordmachine in plaats van een zoekmachine.
5 min. leestijd
9 mrt 2024

There is a new kid on the block: AEO. Dit jongere broertje van SEO is hard op weg om onze zoekervaringen te veranderen. AEO staat voor Answer Engine Optimization: een antwoordmachine in plaats van een zoekmachine.

Google test op dit moment AEO in de praktijk. Het is daarom slim om tijdig in te spelen op AEO. In deze blog lees je precies wat het is en hoe je het kan inzetten voor jouw marketingstrategie.

 

 

Wat is AEO?

Answer Engine Optimization, dus. Je zoekt op een vraag en krijgt al direct antwoord. Het is een vervolg op onze huidige zoekmachine (Search Engine). Op dit moment krijg je in een zoekmachine als Google pagina’s te zien die het meeste te maken hebben met jouw zoekwoord(en).

Met de Answer Engine krijg je als eerste een beknopt antwoord op jouw vraag te zien. Als je verder zoekt, krijg je Search Engine Advertisements (SEA) en daarna SEO-pagina’s te zien.

Veel ondernemers hebben de laatste jaren ingezet op SEO. Is al je werk dan voor niets (geweest)? Absoluut niet! SEO én AEO hebben allebei hun plek in een goede marketingstrategie. Lees snel verder waarom SEO en AEO zo goed hand in hand gaan.

Welke vormen van AEO zijn er?

Nog voor ik in ga op de praktische toepassing van Answer Engine Optimization, vertel ik wat het precies is. AEO heb je namelijk in verschillende vormen. Spoiler alert: je kent ze allebei al!

De eerste versie van AEO is tekst. Als je straks met Google zoekt, zal AI-assistent Bard jouw vragen direct beantwoorden. Bing heeft een samenwerking met OpenAI, de maker van ChatGPT. Die samenwerking leidt tot Bing AI, waarmee jouw vragen in Bing worden beantwoord.

De tweede versie van AEO is spraak. ‘Hey Alexa, wat betekent AEO?’ is een welbekend voorbeeld. Als je jouw vraag aan Alexa, Siri of Google Assistant stelt, krijg je een beknopt en gesproken antwoord terug. Gefeliciteerd, je maakt al succesvol gebruik van de Answer Engine!

Dit moet je weten over AEO

Succesvolle AEO is niet in een uurtje gepiept. Net als SEO en SEA is het een structureel onderdeel van jouw marketingstrategie. Je werkt het altijd bij.  Zo heb je straks een ijzersterk merk dat op alle manieren te vinden is.

De autoriteit van jouw merk is hierbij heel belangrijk. De Google-bot speurt het internet af naar betrouwbare informatie. Blog jij vaak over miniatuurauto’s? Dan zal de bot jou zien als een ware kenner. Deel je ineens financiële adviezen voor studenten? Dan vindt Google jouw blog geen tweede blik waardig. Daarom is het belangrijk dat de zoek- en antwoordmachines je website en merk zien als autoriteit in jouw markt.

Hoe doe je dat? Simpelweg door veel hoogwaardige artikelen te publiceren over jouw niche. Ook kunnen (positieve) reviews op Google of Trustpilot enorm helpen. Wil je nog meer autoriteit uitstralen? Zorg dan dat andere websites naar de jouwe linken. De basisprincipes van SEO laten jou stralen als autoriteit.

Hallo, hallo wie heb ik aan de lijn?

Autoriteit opbouwen is goed voor zowel geschreven als gesproken AEO. Waarschijnlijk heb je al veel tijd besteed aan het optimaliseren van jouw blogs en pagina’s voor SEO. Maar hoe zit dat met voice search? Hier liggen waarschijnlijk nog mooie kansen.

Het optimaliseren van je teksten voor voice search is verrassend eenvoudig: je start meteen met het antwoord. That’s it. Een Answer Engine verwacht direct antwoord in één of twee zinnen. Als jij jouw pagina AEO-proof wil maken, dan moet jouw antwoord kort en bondig zijn. Het liefst zo vroeg mogelijk in je tekst. Dat klinkt niet zo moeilijk, toch?

Zo zet je AEO in voor jouw marketingstrategie

Dan is het nu tijd voor wat praktische AEO-tips. Hiermee zorg je ervoor dat je een vliegende start maakt én dat je straks goed gevonden blijft worden.

Optimaliseer jouw AEO op basis van longtail keywords

Waarschijnlijk heb je al een aantal blogs en websitepagina’s met SEO-keywords. De kans is groot dat die zijn geoptimaliseerd op shorttail keywords. Shorttail keywords zijn korte zoekwoorden. Denk hierbij aan ‘AEO-optimalisatie’ of ‘blog inspiratie’.

Longtail keywords zijn volledige zinnen, vaak met een vraag. ‘Hoe optimaliseer ik mijn website voor AEO?’ en ‘Over welke onderwerpen kan ik bloggen?’ zijn hier voorbeelden van. Als je jouw content wil optimaliseren voor AEO, is het slim om longtail keywords te gebruiken.

Dat doe je door bijvoorbeeld de longtail keywords in jouw pagina- of blogtitel te verwerken. Ook kan je aanverwante vragen beantwoorden in de tussenkopjes. Zo word je niet alleen gevonden op de hoofdvraag, maar ook op de gerelateerde vragen.

Breid jouw AEO-pagina uit op de SEO-manier

Kort en krachtig antwoord geven op de hoofdvraag betekent niet dat je blogs voortaan maar 50 woorden kort zijn. (Dat is namelijk niet zo SEO.) Het mooie van AEO is dat je de ruimte hebt om de informatie te onderbouwen. Hier komt SEO weer om de hoek kijken. Hoe beter je de rest van de pagina opbouwt, hoe hoger de pagina in de zoekmachine komt te staan. Dat is fijn, want vaak willen mensen tóch iets meer (achtergrond)informatie over een onderwerp. En dan komen ze bij jou terecht.

Gebruik je pagina daarom om meer tekst en uitleg te geven over de beknopte zin(nen) waar het mee begint. Als jouw pagina’s veel waarde bieden, zullen de bots jouw merk ook sneller als autoriteit zien. Win-win-win dus!

Staat SEO buiten spel?

Een goede vraag. Wat mij betreft, is SEO nog steeds een grote speler. Wie meer informatie wil dan alleen een kort antwoord, komt met succesvolle SEO op jouw website terecht. En dan heb je beet, want de bezoeker is per definitie al geïnteresseerd.

AEO en SEO zijn daarom goed te combineren. Begin daarom je pagina met AEO. Val meteen met de deur in huis en verklap het antwoord op de prangende vraag. Daarna kan je uitgebreid ingaan op het onderwerp.

De online autoriteit van jouw merk is voor AEO cruciaal. SEO-technieken kunnen helpen bij het verkrijgen van die autoriteit, zoals sterke linkbuilding en kwalitatieve pagina’s.

Jouw website AEO-optimaliseren?

Je hebt nu de basis van Answer Engine Optimization onder de knie. Met de bovenstaande tips kan je direct aan de slag! Toch kan het overweldigend zijn om ineens nieuwe marketingtrends toe te voegen aan jouw strategie. Daarom staan mijn collega’s en ik voor je klaar. Je kan bij ons terecht als je wil sparren, jouw contentstrategie wil opfrissen of als je specialisten in contentcreatie zoekt.

Heb je een vraag? Stel ‘m hier!