Gratis SEO Quick Scan
3 min.
14 mrt 2023
SEO, Weggevers
Veel ondernemers laten SEO in hun blogs en websiteteksten links liggen en focussen op advertenties en snelle zichtbaarheid op social media. Niet echt een duurzame strategie. Hoewel advertenties best een mooie bijdrage leveren, moet je hier wel steeds geld in blijven pompen om zichtbaar te zijn. Met social media ben je daarnaast afhankelijk van het platform en de algoritmes daarachter.
Liever optimaliseer je je eigen website.
Met SEO optimaliseer je je website voor zoekmachines zoals Google. Als je het goed doet, kom je hoger in de organische zoekresultaten. Dit zijn de gratis resultaten en dus niet de Google advertenties.
Een hoge positie in Google stuurt iedere maand weer nieuwe bezoekers jouw kant op. Volledig gratis. Bezoekers die gericht zoeken naar jouw informatie en jouw blogs. Je bereikt veel meer specifieke bezoekers, in plaats van breed georiënteerd publiek. Bovendien draagt een hoge positie in Google autoriteit met zich mee. De nummer één in Google wordt vaak gezien als marktleider of beste website voor het zoekwoord of de zoekvraag.
Google hanteert talloze factoren om de volgorde van de resultaten te bepalen. Grofweg kan je deze opdelen in on page zoekmachine optimalisatie en off page zoekmachine optimalisatie. On page is alle content en techniek op de website zelf. Off page optimalisatie is de optelsom van linkbuilding en social media. Hiermee verhoog je de autoriteit van je website.
Wij focussen op SEO in blogs en webteksten. De on page content.
Als ondernemer heb je een duidelijk segment gekozen voor jouw product of dienst en heb je jouw doelgroep goed in beeld. Op dit vlak ben je specifiek. Maar zorg dat je dit ook bent in Google.
Zoekwoorden zijn de termen die gebruikers in Google of andere zoekmachines invoeren. Voor SEO is het belangrijk dat je deze op de juiste plaatsen terug laat komen in de teksten en blogs op je website.
Je hebt verschillende soorten keywords:
Veel website-eigenaren voeren een zoekwoordenonderzoek uit en kiezen vervolgens voor short-tail keywords, zoals: meubels. Dit woord heeft namelijk een flink zoekvolume. Focus niet téveel op dit volume, want wat ook meespeelt is de concurrentie op het zoekwoord en de intentie van de zoekopdracht. De intentie weet je niet bij ‘meubels’. Terwijl je dit wel weet bij ‘Grijze hoekbank met ribbelstof kopen’. Je bent specifieker en bereikt zo sneller jouw doelgroep.
Een zoekwoordenonderzoek is de eerste stap voor een SEO-strategie. Met dit onderzoek achterhaal je welke zoekwoorden mensen gebruiken.
Als je op zoek gaat naar ‘zoekwoorden onderzoek’ op Google, dan kom je veel verschillende methodes tegen.
Wij hanteren deze stappen:
Om de keywords die je hebt geselecteerd ook te laten scoren voor jouw website, kan je ze verwerken op de volgende plekken in je blogs en websiteteksten:
Kies per pagina één keyword uit waar je op gevonden wil worden. Focus hierbij niet alleen op dit keyword, maar ook op synoniemen en LSI keywords.
Tip: installeer Yoast SEO op je website voor het optimaliseren van je pagina’s.
Je hebt je teksten verbeterd. Maar er is meer. Interne links dragen ook bij aan jouw SEO-positie. Dit zijn links binnen je website en dragen bij aan de structuur en gebruiksvriendelijkheid.
Door de links sijpelt er waarde naar andere pagina’s door. Een link van de ene pagina naar de andere kan je zien als een aanbeveling in de ogen van Google.
In blogs kan je bijvoorbeeld onder bepaalde woorden (indien relevant) een link zetten naar een blog of pagina over dat onderwerp. Als de lezer dan meer wil weten, klikken ze door.
Google kijkt ook naar de tekst in de link. Dit wordt de anchortekst genoemd. Google associeert deze tekst met de achterliggende pagina.
Andere interessante interne links:
De title tag en meta description zijn het visitekaartje van je pagina. Dit is de blauwe titel en de beschrijving die je in Google tegenkomt.
Je wil de title tag en meta description niet te lang maken. Google kapt dit dan af, waardoor de boodschap niet goed overkomt. De title tag zit op ongeveer 55-60 tekens, de meta description heeft een limiet van ongeveer 160 tekens. De plugin Yoast SEO helpt je om de juiste lengte te kiezen.
De title tag en meta description dragen op twee manieren bij aan jouw SEO-positie:
Een goede title tag voldoet aan deze eisen:
Een goede meta description voldoet hieraan:
Naast de teksten kan je ook de afbeeldingen op je website optimaliseren voor SEO. Je kunt in een afbeelding op verschillende plekken je keyword verwerken:
Let op dat je de verschillende afbeeldingen in je blog ook verschillende titels meegeeft.
Adverteren in Google is sneller en eenvoudiger. Je trekt hiermee snel bezoekers naar je website. Het nadeel hiervan is dat je al snel teveel kosten maakt en constant moet blijven betalen om bezoekers te krijgen.
Waardevolle content is tijdlozer dan een advertentie. Met een sterke SEO-strategie bovenop je contentstrategie zorg je voor een constante bezoekersstroom vanuit Google naar je website. Waardevolle SEO blogs kunnen tientallen jaren voor je blijven werken.