De antitrends van 2024 (ja, ze maken je content beter!)

Het is begin 2024 en dat betekent eindeloze lijsten met trends in de (content)marketing. Van de nieuwste functies van ChatGPT tot inspelen op het einde van de zoekmachine. En van influencer marketing tot account based marketing. Waar doe je nu goed aan?
7 min leestijd
15 feb 2024

Wat zijn antitrends?

Je kan onmogelijk álle trends toepassen op jouw marketingstrategie van 2024. Dan is het een kwestie van selecteren. Of… rebelleren. 

In deze blog deel ik 4 antitrends die in 2024 jouw contentmarketing naar een hoger niveau tillen. Hoe? De meeste trends hebben hetzelfde doel: goede content maken waarmee jij klanten binnenhaalt.  

Om dit te doen, kan je kijken naar de trends van komend jaar. Ik zie veel content die op elkaar lijkt of die dezelfde invloeden hebben van een zekere generatieve AI. Maar je kan het ook anders doen en de trends omdraaien. Het doel blijft hetzelfde, alleen de middelen veranderen. Zo zijn deze antitrends geboren. Hiermee durf je te rebelleren en met je kop (of content) boven het maaiveld uit te steken. 

Antitrend 1: Breng persoonlijkheid in je content

Onlangs schreef ik een artikel over het (terug)brengen van menselijkheid in je content. Begrijp me niet verkeerd: ik ben een enthousiaste gebruiker van ChatGPT. Het is een mooie tool om inspiratie op te doen of om de puntjes op de i te zetten. Maak je al je content met ChatGPT? Dan mist de menselijkheid in je content.  

De lezer zal daardoor minder connectie voelen met jouw content én je boodschap. Dat is jammer, want daardoor loop je mogelijk leads mis. 

Een persoonlijke touch kan je op verschillende manieren in je content verwerken.  

  1. Gebruik een persoonlijke invalshoek. Het liefst eentje waar je lezer of doelgroep zich mee kan identificeren. En eentje die inspeelt op een pijnpunt of verlangen. 
  2. Gebruik interviews in je content. Bijvoorbeeld door testimonials toe te voegen over jouw product of dienst. Je kan ook emoties of een persoonlijk verhaal overbrengen door iemand aan het woord te laten. 
  3. Schrijf objectief. Wij mensen zien zowel het goede als het slechte om ons heen. Het voelt daarom onnatuurlijk om alleen maar goede dingen over een product of dienst te lezen. Schrijf daarom wat objectiever: wat is er goed? En wat zijn nog verbeterpunten? 

Antitrend 2: gebruik echte fotografie

Midjourney: je kan er álles mee. Maak van jezelf een Disneyprins(es) of verander abstracte concepten in metaforische afbeeldingen. Afbeeldingen maken met AI is (relatief) snel, (vrij) goedkoop én leuk om mee te experimenteren. 

Toch kan je er ook te ver in doorschieten, bijvoorbeeld als het de overhand neemt in al je professionele content. Door AI gemaakte afbeeldingen kunnen onpersoonlijk overkomen. En een menselijke afbeelding? Grote kans dat er ineens een vingertje teveel op staat. 

Met bedrijfsfotografie versterk je je merkbeleving. Je laat namelijk jezelf én je bedrijf zien. Bezoekers van je website zullen jou (en misschien je kantoor) herkennen. Zo voel je meteen vertrouwd aan. Dat is fijn, want door een vertrouwensband met je klant op te bouwen, kan je klant zich langer aan jou binden. Daarnaast laat je met bedrijfsfotografie zien wie je bent en wat je te bieden hebt. Dat geeft toekomstige klant meer vertrouwen om met jou in zee te gaan. 

Met echte fotografie zorg je voor beelden met inhoud. Een fotograaf weet hoe de compositie van een foto zó moet dat het plezierig is om naar te kijken. En hoe je vervolgens de merkboodschap duidelijk naar voren laat komen. Deze kennis en inzichten missen als je zelf met AI aan de slag gaat.  

Is er dan helemaal geen plek voor afbeeldingen van Midjourney, Dall-E of Stable Diffusion? Zeker wel! Er zijn genoeg beelden die niet of moeilijk te vangen zijn met (bedrijfs)fotografie. Een post op social media kan ook absoluut aangevuld worden met een pakkende AI-foto. Maar je hele website vullen met AI-content? Dat is niet zo’n slim idee. Daarmee kan je content onpersoonlijk overkomen, waardoor de klant zich minder met je verbonden voelt. Ik raad daarom aan om AI-content met mate te gebruiken. 

Antitrend 3: maak verdiepende content

In marketing gebruiken we het steeds meer: TikTok. Iedere video heeft evenveel kans om viraal te gaan, ongeacht de hoeveelheid volgers die je al hebt. Deze korte content is lekker consumeerbaar én makkelijk om te delen. Een recept voor succes, toch? 

TikTok is een handige tool voor je communicatiestrategie. Met deze short-form content kan je in korte tijd veel mensen op de hoogte stellen van jouw product of dienst. Toch heeft het één groot nadeel: je hebt te weinig tijd om uitleg te geven en om je boodschap te nuanceren.  

Hierdoor worden klanten niet (volledig) geïnformeerd. Dat kan leiden tot keuzes waar ze achteraf ontevreden over zijn. En dát is dan weer onhandig voor jou, want jij eindigt met een ontevreden klant.  

Ook bij short-form content zeg ik niet dat je er helemaal mee moet stoppen. Het is handig om het aan te vullen met verdiepende, lange(re) content. Zo heb je het bereik van TikTok én de uitgebreide informatie die (toekomstige) klanten verder helpt.  

Met een goede balans tussen video’s op social media en blogs op je website, ben je over het hele internet te vinden. Dat is goed voor je vindbaarheid! Wie de SEO-zoekwoorden op TikTok of Instagram intikt, ziet jouw korte content. En wie deze informatie op Google wil vinden, komt ook bij jou terecht.  

Antitrend 4: SEO ouderwets? Zet het meer in!

De komende tijd gaat de zoekresultatenpagina op de schop. Dat schreef Michelle de Zeeuw eerder in een artikel op Frankwatching. In de toekomst zal de lay-out van Google er heel anders uit zien. In plaats van SEA-advertenties bovenaan te zetten, komt er een blok waarin de zoekmachine direct antwoord geeft op de vraag. Dit gebeurt met generatieve AI, dat alle websites heeft afgespeurd om tot hét perfecte antwoord te komen. 

Is het dan nog wel nodig om in te zetten op SEO, als zoekmachines alle vragen al beantwoorden? Zeker! Dat heeft twee redenen. In de eerste plaats zijn mensen vaak op zoek naar meer verdieping. Het korte tekstje van Google kan dan antwoord geven op een vraag, maar de context en aanvullende informatie mist. Daar komt de tip hierboven weer bij kijken. Het publiceren van waardevolle content zorgt zo voor kwalitatieve én nieuwsgierige websitebezoekers.  

Daarnaast is SEO zo veel meer dan een paar trefwoorden in je blog fietsen. Op social media wordt het bijvoorbeeld steeds belangrijker. Zeker jonge mensen stellen hun vraag op platforms als YouTube of TikTok. Zo krijgen ze direct visueel antwoord. Daarom loont het om ook op social media in te zetten op een betere SEO-game.  

Waar gaat jouw video op TikTok of afbeelding op Instagram over? Laat de trefwoorden ook regelmatig in je tekst terugkomen. Daarnaast kan je ondertiteling in de app toevoegen. Zo wordt jouw video beter gevonden. Ondertiteling helpt overigens ook als mensen slechthorend zijn of even niet met hun geluid aan kunnen kijken.  

Laat de zoekwoorden naast de tekst ook in je hashtags terugkomen. Hashtags leken even out of fashion te raken, maar zijn nu weer helemaal terug. Het algoritme van TikTok gebruikt ze bijvoorbeeld om de juiste video’s bij de juiste mensen te krijgen. Ook op Instagram en LinkedIn worden ze nog steeds ingezet. Bedenk daarom goed met welke zoekwoorden jouw post gevonden moet worden. Gebruik deze zowel in je content zelf, als in de tekst én de hashtags.  

Wat zijn jouw favoriete antitrends?

Marketingtrends zijn nuttig én zorgen voor verbetering van het vak. Maar soms kan je ook té veel van het goede hebben. Deze antitrends brengen balans in jouw content(strategie). Hiermee spring jij eruit met jouw content, word je beter gevonden én gewaardeerd.  

Zijn er nog andere trends waar een goede antiversie op te bedenken is? Voel je vrij om ze onder dit artikel in de comments te delen. 

Heb je een vraag? Stel ‘m hier!