Waarom je vandaag nog moet beginnen met e-mailmarketing (+ tips)

Misschien denk je bij jezelf: ‘Nieuwsbrieven? Zijn die niet ouderwets en nutteloos?’. Maar laten we je verrassen, dat is absoluut niet het geval. E-mailmarketing is een van de meest doeltreffende vormen van marketing.
3 min leestijd
18 nov 2023

Misschien denk je bij jezelf: ‘Nieuwsbrieven? Zijn die niet ouderwets en nutteloos?’. Maar laten we je verrassen, dat is absoluut niet het geval. E-mailmarketing is een van de meest doeltreffende vormen van marketing die er bestaat.

In deze blog delen we waarom e-mailmarketing een succesvolle manier is om loyale klanten te creëren. En geven we je tips om er zelf mee aan de slag te gaan.

Nieuwsbrieven versus e-mailmarketing

Allereerst, nieuwsbrieven en e-mailmarketing zijn niet hetzelfde. Nieuwsbrieven zijn namelijk slechts een onderdeel van e-mailmarketing. Maar e-mailmarketing is zoveel meer dan af en toe een nieuwsbrief versturen. Door regelmatig contact te onderhouden met jouw toekomstige klanten, bouw je langzaam maar zeker vertrouwen op. Stuur interessante en leerzame mails en zie hoe je prospects je steeds beter leren kennen, leuk gaan vinden en uiteindelijk: vertrouwen. En op het moment dat ze jouw product of dienst nodig hebben, sta jij in de schijnwerpers.

E-mailmarketing zorgt voor loyale klanten

We snappen het. Je wil zo snel mogelijk jouw product of dienst verkopen. E-mailmarketing is er niet voor de korte sprint, maar voor de lange termijn. Je creëert klanten die bij je terugkomen: de loyale klanten, of ambassadeurs zelfs. Klanten die jou ook aan kennissen en collega’s zullen aanbevelen. Dus, als je een langetermijnvisie hebt en duurzame, terugkerende klanten wilt opbouwen, dan is e-mailmarketing absoluut iets voor jou.

3 tips voor een goede start

Tip 1: Begin je e-mailmarketing met een weggever

Stel: je hebt nog geen e-mailadressen van potentiële klanten. Waar begin je dan? De eerste stap is om deze te verzamelen, maar mensen geven niet zomaar hun e-mailadres weg. Er moet iets waardevols tegenover staan. En dat heb jij: een weggever.

Een weggever is een gratis geschenk dat je aanbiedt aan mensen die zich inschrijven voor je mailinglijst. En dat kan van alles zijn. Van een checklist tot een kennisdocument en van een informatieve video tot een template. Het moet passen bij jouw organisatie en jouw branche. Zit je in de financiële sector? Dan is een kennisdocument over het optimaal invullen van de btw-aangifte een waardevolle weggever. In de creatieve sector zou een checklist mooi passen, zoals ‘10 belangrijke punten bij het maken van website-design’.

Zorg ervoor dat je weggever onweerstaanbaar is. Het vormt de basis van jouw e-mailmarketing. Neem daarom de tijd om er écht iets bijzonders van te maken. Daarmee leg je een sterke basis voor succes.

Tip 2: Behoud de aandacht met informatieve e-mails

Nu je de aandacht hebt (en het e-mailadres), is het belangrijk om die aandacht vast te houden. Met e-mailmarketing wil je ervoor zorgen dat de abonnees blij zijn met iedere mail die ze van je ontvangen. Houd hierbij in gedachten dat je niet wekelijks een uitgebreid whitepaper hoeft te delen. De juiste balans is het delen van één of twee waardevolle tips per e-mail.

Tip 3: Introduceer langzaam (!) jouw product of dienst in je e-mailmarketing

We begrijpen dat je enthousiast bent om meteen je product of dienst te verkopen via e-mail. Maar het is beter om geduldig te zijn. Als je te snel gaat, loop je het risico dat je abonnees je e-mails markeren als spam, waardoor je niet alleen hen, maar ook toekomstige kansen verliest.

Begin daarom rustig en deel in het begin vooral waardevolle informatie, zoals tips om hun business te verbeteren. Af en toe een kortingscode is natuurlijk prima, maar vermijd de verkooppraatjes. E-mailmarketing draait om het opbouwen van vertrouwen bij je abonnees. Dit bereik je door hen rustig kennis te laten maken met jou en je bedrijf. Pas als ze vertrouwd zijn met jou, kun je je product of dienst meer op de voorgrond plaatsen.

Serieus aan de slag met e-mailmarketing?

Ben je enthousiast geworden en wil je serieus aan de slag met jouw e-mailmarketing? Dan is onze training op ContentCrafters iets voor jou. Daarin krijg je nog veel meer tips, handvatten en concrete acties om je e-mailmarketing succesvol op te zetten. Bovendien kan je jouw vragen kwijt in de community en bij de experts van ContentCrafters.

Heb je een vraag? Stel ‘m hier!