Vooroordeel contentmarketing: ik ga toch geen gratis waarde weggeven?

Contentmarketing is reclame zonder dat het reclame is. Je deelt waardevolle content en grijpt die thoughtleader-rol. Nu denk je misschien: ik wil gewoon meer klanten, niet ‘gratis’ de vragen van klanten beantwoorden. Dit is een vooroordeel van contentmarketing, maar niet het juiste beeld van deze marketingtool.
2 min. leestijd
18 jan 2023

Contentmarketing is reclame zonder dat het reclame is. Met contentmarketing wordt de informatiebehoefte van de doelgroep centraal gesteld en niet de eigen producten of diensten. Alle content die de doelgroep inspireert, hun problemen oplost, hun vragen beantwoordt of op een andere manier waarde toevoegt, is contentmarketing.

Nu denk je misschien: ik wil gewoon meer klanten, niet ‘gratis’ de vragen van klanten beantwoorden. Dit is een veelvoorkomend vooroordeel van contentmarketing, maar niet het juiste beeld van deze marketingtool. Met waardevolle content kun je als bedrijf namelijk wel degelijk producten verkopen, klanten werven of klanten behouden.

Doelgroep laten stoppen, lezen, doen

Goede contentmarketing zorgt ervoor dat een potentiële klant stopt, leest, nadenkt en uiteindelijk zijn gedrag aanpast of voor jouw merk kiest. De inhoud van de content is één kant van de medaille. Je lezer voelt zich geholpen en begrepen, wat bijdraagt aan de merkvoorkeur.

De andere kant is vindbaarheid. Zoekt de doelgroep de content waar jij over schrijft? Gebruik je de juiste zoekwoorden in je tekst? Biedt je de content aan op precies die plek waar je doelgroep zich bevindt en in de vorm die zij prefereren? Dan heeft jouw content de meeste effect en zal je hoger in de zoekresultaten van Google terecht komen.

TIP: Het loont om onderzoek te doen voordat je begint met schrijven. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de tool Ubersuggest voor het vinden van de juiste zoekwoorden.

Creëer waardevolle content

Hoe creëer je waardevolle content? Daarvoor zul je eerst heel goed moeten weten wat je klanten bezighoudt en waar hun behoeftes liggen. Vervolgens vertaal je dit naar content. Dit kan alles zijn wat mensen lezen, bekijken of luisteren. Denk aan blogs, video’s, podcasts, whitepapers, nieuwsbrieven, infographics, social media updates, enzovoorts.

Een veelgebruikte contentvorm om de positie van thought leader te bemachtigen, is de inzet van ‘evergreen’ content. Dit is content dat voor een lange tijd relevant is en bezoekers genereert (mits SEO-geoptimaliseerd). Ook benadrukt deze content jouw expertise op specifieke onderwerpen.

Word kennispartner

De strategische gedachte achter contentmarketing is dat wanneer je dit consistent toepast, de doelgroep jouw organisatie gaat zien als een betrouwbare kennispartner. Je zorgt voor vertrouwen, sympathie en verwerft autoriteit. Daar word je vervolgens door beloond met merkvoorkeur en mond-tot-mondreclame.

Het uiteindelijke doel van contentmarketing is dus het aantrekken en binden van klanten. Oftewel in marketingtermen: om van een prospect een klant te maken en van die klant een ambassadeur. De inspanningen zijn erop gericht om de prospect te verleiden de volgende stap te zetten in de customer journey.

Uitdaging: creatie van content​

De grootste uitdaging van contentmarketing is de contentcreatie. Er zijn (bijna oneindig) veel vormen van content en manieren om deze te creëren. Daardoor is het soms lastig om te kiezen en overzicht te houden. Vaak wordt er om deze reden gewerkt met een contentformule. Deze bestaat uit thema’s, richtlijnen voor de vorm en in veel gevallen ook een tone of voice. Door bovendien een contentplanning te gebruiken, behoud je overzicht in de verspreiding. Ook contentcuratie is een manier om content te creëren. In dit geval gebruik je oude content of content van derden om nieuwe content te maken.

Download onze contentplanning

Wil je graag starten met contentmarketing en heb je al een goed idee van je doelgroep en je contentformule? Dan ben je klaar voor de start. Download onze contentplanning voor het behouden van overzicht en verzamelen van je resultaten.