Met deze 7 gouden tips schrijf jij nog betere teksten

Tekst is voor jouw bedrijf van onschatbare waarde. Maar hoe bouw je dan een écht goed artikel op? Ik heb 7 gouden tips voor je uitgezocht.
3 min. leestijd
5 mrt 2023

Tekst is voor jouw bedrijf van onschatbare waarde. Je vindt het terug op je website, social media, in je blog en natuurlijk in e-mails naar klanten en leads. Als je het goed doet, zorgen deze teksten ervoor dat je jezelf positioneert als kennispartner en dat je website hoger in de zoekresultaten komt.

Hoe bouw je dan een écht goed artikel op? Met moeite (zie punt 7: schrijven = schrappen) heb ik 7 gouden tips voor je uitgezocht. Met name geschikt voor blogs, maar ook zeker toepasbaar in je websiteteksten en social posts.

1. Verleid de lezer met de titel en inleiding

De titel is de trigger en de inleiding maakt dat de lezer wel of niet doorleest. Zorg dus dat deze twee elementen ijzersterk zijn. Wat werkt nu goed voor een titel? Denk aan:

  • Cijfers, zoals: 7 gouden tips
  • Belofte, zoals: zo schrijf jij nog betere teksten
  • Een stelling, zoals: Deze tips maken jou een betere schrijver. Stelligheid zorgt vaak voor meer ‘clicks’ dan een vraag.
  • Een kort, maar krachtige titel. Concreet, maar wel in één oogopslag te beoordelen door je lezer.

Door naar de inleiding. Daar geldt dezelfde tip: wees concreet. Maar niet té. Je hoeft geen inhoudsopgave van het artikel te geven. Het is beter om direct in te spelen op de problemen of bezwaren waar de doelgroep mee zit en waar je de lezer dus mee gaat helpen. Hierdoor ontstaat er een noodzaak om verder te lezen. Liever een andere methode toepassen? Probeer dan eens de aandacht te trekken met een gewaagde uitspraak of belofte.

2. Sexy koppen

Trok deze tussenkop gelijk jouw aandacht? Goede koppen doen wonderen en zorgen ervoor dat jouw websitebezoeker verder leest. Zorg dat je meerdere koppen gebruikt in je tekst en maak deze kort, duidelijk en prikkelend. Vermijd hierbij leestekens. Achter een kop komt geen punt.

3. Lay-out is key

Als een tekst goed is opgemaakt, is hij fijn leesbaar en blijft je doelgroep hangen. Daarbij geldt ook gelijk het omgekeerde. Als je tekst een onprettige opmaak heeft, dan verlies je lezers. Hoe goed de inhoud ook is. Zoals ik in de vorige alinea al benoemde, zijn kopjes hiervoor cruciaal. Maar daarnaast spelen er nog een aantal factoren mee:

  • Gebruik voldoende witruimte
  • Voeg opsommingen toe
  • Kies een fijne lettergrootte
  • Indien nodig: leg de nadruk op bepaalde stukken tekst door deze dikgedrukt te maken
  • Voeg afbeeldingen of video’s toe

4. Wees niet langdradig

Maak je zinnen niet te lang en probeer niet teveel informatie in één zin te stoppen. Hoe meer bijzinnen, hoe groter de kans dat de lezer afhaakt. Ik ben geen voorstander van het beperken van zinslengte tot een specifiek aantal woorden, want juist variatie tussen korte en lange zinnen bevordert de leesbaarheid. Op bepaalde websites wordt echter een maximum van 15-17 woorden per zin genoemd als richtlijn. Mijn tip: kies vooral wat goed voor jou werkt.

5. Maak de tekst persoonlijk

Schrijf actief. Probeer zoveel mogelijk in de tegenwoordige tijd en in de bedrijvende vorm te schrijven. Door deze twee regels toe te passen, zijn je zinnen levendig en actiegericht. Voeg daarnaast nog een persoonlijk vleugje toe, door persoonlijke voornaamwoorden te gebruiken. Op die manier spreek je echt iemand aan.

Ter illustratie:
Fout: Het zou de teksten erop vooruit kunnen laten gaan als deze tips worden toegepast.
Goed: Teksten gaan erop vooruit als schrijvers deze tips toepassen.
Persoonlijk tintje: Jouw teksten gaan erop vooruit als je deze tips toepast.

6. Doelgroep is koning

Dat brengt mij op het volgende aspect: de doelgroep of lezer. Wie is dat? Voor wie schrijf je? Hoe spreek je deze lezer aan?

Bij het schrijven van een goede tekst heb je een doelgroep voor ogen. Jip-en-Janneke-taal is niet voor iedere tekst geschikt. Voor een artikel op een academische website sla je een andere toon aan, dan voor een blog voor een branchevereniging of een hobbywebsite.

7. Schrijven is schrappen

Hoeveel pijn het ook doet: schrijven is schrappen. Controleer de tekst voor publicatie op:

  • Langdradig taalgebruik en formele zinnen
  • Twijfelwoorden (zoals best wel, soms, misschien, wellicht)
  • Teveel hulpwerkwoorden (zijn, zullen, hebben, kunnen)
  • Dubbele stukken tekst of zijwegen (blijf bij je hoofdonderwerp)

Nog een laatste tip: gewoon veel oefenen, dan leer je vanzelf wat werkt en wat niet. Succes!

Ook interessant

Via ons online trainings- en communityplatform ContentCrafters word je een nóg betere schrijver en contentmarketeer.
Heb je een vraag? Stel ‘m hier!