Optimaliseer je Instagram-content: tips van experts

Het is fascinerend om te zien welke bedrijven op Instagram de sterren van de show zijn, maar wat je écht wil ontrafelen, zijn de geheimen achter deze virale content.
4 min leestijd
21 nov 2023

Heb je de ambitie om je Instagram-content naar een hoger niveau te tillen? Dan heb je de juiste blog geopend. Het is fascinerend om te zien welke bedrijven op Instagram de sterren van de show zijn, maar wat je écht wil ontrafelen, zijn de geheimen achter deze virale content.

In deze blog onthullen we de waardevolle inzichten uit het 2023 Instagram Engagement Report van Hubspot en Mention en het Instagram Stories Benchmark Report van RivalIQ. Duik in de strategieën die je Instagram-content naar een hoger niveau tillen.

De onweerstaanbare kracht van videocontent

Video blijkt nog steeds de best werkende vorm van content op Instagram. Zo blijkt uit de onderzoeken dat video maar liefst drie keer meer betrokkenheid heeft dan afzonderlijke afbeeldingen en daarnaast ook aanzienlijk meer dan carrousels.

 

Instagram onderzoek

Als je echt wilt dat je Instagram-strategie zijn vruchten afwerpt, kun je video dus niet negeren. Hier zijn enkele technieken voor het maken van onweerstaanbare Instagram-video’s:

  • Flexibel script: voorbereiding is cruciaal, maar een script hoeft niet tot op de letter vast te liggen. Een heldere outline van de kernboodschap kan je video al een heel stuk verbeteren.
  • Kwaliteit hoeft niet duur te zijn: om een professioneel ogende video te maken, volstaan een eenvoudige ringlamp en een statief al. Grote investeringen zijn niet noodzakelijk.
  • Speel in op trends: Instagram Reels draait vooral om het plezier hebben met trends. Als er een leuke dans of challenge rondgaat, wees dan niet bang om mee te doen. Maar let op: zorg wel dat het past bij je merk.
  • Probeer de functies van Instagram Live: wist je dat je producten kunt taggen in Instagram Live, zodat kijkers ze rechtstreeks vanuit je livestream kunnen bekijken en kopen? Je kunt ook donaties vragen voor goede doelen, opmerkingen aan of uit zetten, of gebruikers badges laten kopen om je kanaal te ondersteunen.
  • Maak gebruik van stickers en filters: of je nu Stories of Reels maakt, stickers en filters zorgen voor een leuke toevoeging aan je video’s. Zorg voor een consistente stijl die je merk weerspiegelt.
  • De cruciale eerste drie seconden: als de eerste seconden van je video niet boeiend genoeg zijn, scrollen gebruikers gewoon verder. Besteed daarom de meeste tijd en energie aan het verfijnen van het begin van je video.
  • Analyseer de statistieken: dit geldt niet alleen voor Instagram, maar voor alle sociale media. Test wat wel en niet goed presteert en hou hier rekening mee bij het maken van toekomstige content.
  • Edit je video’s: je hoeft geen ster te zijn in Adobe om toffe Instagram-video’s te editen. Voeg leuke video-effecten toe met de gratis editor van bijvoorbeeld Canva om je video’s te laten schitteren.

Hoewel video volgens de rapporten  de grootste impact heeft, betekent dit niet dat je alleen maar video’s moet plaatsen. Varieer je aanpak met foto’s en carrousels om je volgers steeds opnieuw te verrassen en betrokken te houden.

Het schrijven van een top caption

Je afbeelding, carrousel of (nog beter) video staat klaar en is ready om te posten. Het moment is aangebroken om aan de slag te gaan met een pakkende caption. Maar hoe pak je dit aan? En waar moet je rekening mee houden? We geven 3 tips.

Tip 1: de kracht van emoji’s

Het gebruik van één tot tien emoji’s in je berichten kan een kleine boost geven aan de betrokkenheid. Let wel op dat je niet te veel emoji’s gebruikt, aangezien dit er chaotisch uit kan zien. Gebalanceerd emojigebruik draagt bij aan authentieke en leuke interactie met je volgers.

Tip 2: lengte is belangrijk

De lengte van je caption heeft invloed op de betrokkenheid van je Instagramposts. Globaal gezien presteren korte captions (minder dan 20 tekens) en zeer lange captions (meer dan 2000 tekens) het best. Echter, dit kan variëren afhankelijk van je geografische locatie. Experimenteer daarom met verschillende lengtes en ontdek wat het meest effectief is voor jouw doelgroep.

Instagram caption

Tip 3: het belang van hashtags en taggen

Het gebruik van relevante hashtags kan de zichtbaarheid van je post vergroten. Maar hoe kies je nu de juiste hashtags? Te algemene/ populaire tags zorgen ervoor dat je bericht verdwijnt in een overvloed van berichten, terwijl te unieke tags zorgen dat je post onopgemerkt blijft.

Wij raden daarom aan om verschillende soorten hashtags te gebruiken op verschillende populariteitsniveaus. Middelgrote hashtags, met tussen de 10.000 en 200.000 berichten, leveren vaak het meeste engagement op. Daarnaast lijkt het taggen van meer dan 11 andere accounts ook de betrokkenheid te vergroten. Hou je dus vooral niet in met het taggen van Instagramaccounts, maar zorg wel dat dit relevant blijft (lees: voorkom spam).

Instagram Stories: hoe maak je ze waardevol?

Instagramposts hebben nog steeds een aanzienlijk groter bereik dan Stories. Merken kunnen dus het best de aandacht van Instagramgebruikers trekken met posts en vervolgens betrokkenheid bij de gebruikers verdiepen met Stories. De combinatie van beide formats kan een krachtige strategie zijn om een breder publiek te bereiken en tegelijkertijd diepere betrokkenheid te stimuleren.

Nu jij!

Je bent nu gewapend met een arsenaal aan Instagram optimalisatietips. Van video’s tot captions. Wat houdt je nog tegen?

Heb je een vraag? Stel ‘m hier!