Ga aan de slag met Instagram Reels

Reels zijn een eenvoudig videoformat van Instagram en biedt de mogelijkheid om op een creatieve manier producten en diensten aan de man te brengen of je merk op de kaart te zetten.
5 min. leestijd
29 aug 2023

Het overkomt iedereen wel eens: je opent Instagram en je scrolt door de Reels. Korte, grappige, interessante of bijzondere filmpjes vullen je scherm. En voor je het weet ben je twee uur verder. Wanneer je eenmaal begint met scrollen, is het vaak moeilijk om weer te stoppen. Daar kun je als bedrijf handig op inspelen. Hoe precies? Dat delen we in deze blog.

Hoewel Instagram begon als het platform om foto’s te posten, bestaat inmiddels tachtig procent van de content uit video’s. Met de komst van TikTok ontstond er een nieuwe social media vorm: korte filmpjes van drie tot vijftien seconden met daaronder een passend geluidsfragment. Instagram zag de stijgende cijfers van TikTok en kon natuurlijk niet achterblijven. Dit was de start van Instagram Reels.

Waarom Reels op Instagram?

Reels zijn een makkelijke manier om via social media op een luchtige, creatieve manier producten en diensten aan de man te brengen of je merk op de kaart te zetten. Het brengt geen hoge productiekosten met zich mee en het is heel toegankelijk voor een grote groep mensen. Let op: je doelgroep moet natuurlijk wel op Instagram te vinden zijn.

Een ander voordeel van Instagram Reels is dat de video’s veel sneller viraal gaan dan foto’s op het platform. Reels hebben een tien keer groter bereik en een hogere betrokkenheid dan Instagram foto’s. Ook ligt de click through rate twee tot drie keer hoger dan bij een advertentie waarin geen video is gebruikt. Verder zorgen de video’s ervoor dat de conversieratio toeneemt met twintig tot dertig procent. Uit verschillende onderzoeken blijkt tot slot dat negentig procent van de klanten een product sneller zouden kopen bij het zien van een video.

Instagram Reels inzetten voor jouw bedrijf

Het kan natuurlijk dat je nog nooit van Instagram Reels gehoord hebt. Of misschien heb je er wel van gehoord, maar nog nooit wat mee gedaan. Om je op weg te helpen hebben wij wat tips en ideeën verzameld. Maar voordat we dit delen, eerst dit: het plaatsen van een Reel.

Instagram Reels

Wanneer je Instagram opent zie je onderaan je scherm in het midden een plusje staan. Wanneer je hierop drukt, zie je rechts in de hoek de mogelijkheid om naar je camera over te schakelen.

Instagram Reel

Wanneer je in het camera-scherm zit, staan er onderaan verschillende mogelijkheden waar je doorheen kan sliden: Bericht, Verhaal, Reels en Live. Kies voor Reels en het opnemen kan beginnen! Hiervoor houd je de witte knop ingedrukt. Het is mogelijk om zo meerdere clips te maken.

Aan de linkerkant van je scherm staan verschillende mogelijkheden voor audio, snelheid, effecten, een collage en een timer. Je kan zelf kiezen wat jij wil gebruiken om er een zo’n leuk mogelijke Reel van te maken.

Tevreden? Klik op de pijl rechts van je camera en check je Reel nog eens. Je kan hier al je losse clips nog bewerken en eventueel tekst en emoji’s toevoegen.

Instagram reel plaatsen

Klik nogmaals op de pijl naar rechts om een bijschrift en omslag te kiezen. Je Reel is nu helemaal klaar om gedeeld te worden.

Dit is in de basis hoe je Reels maakt, maar we raden je aan om lekker te experimenteren met alle mogelijkheden die Reels te bieden heeft. Er is namelijk ontzettend veel mogelijk met verschillende filters, geluidseffecten, muziekjes, tekst en animaties. Ga op ontdekking in de Instagram app!

Tips om Instagram Reels effectief in te zetten

1. Werk met formats

Content formats zijn een goede manier om online meer engagement en bereik te genereren. Het zijn vaste formats waarin je jouw content deelt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:

  • Elke week een aantal tips, hacks of jouw favorieten die aansluiten bij de diensten van jouw organisatie.
  • Iedere week een korte vlog over een specifiek thema.
  • Behind the scenes beelden wanneer je bedrijf leuke of belangrijke momenten heeft.

Een groot voordeel is dat jouw content door het gebruik van een format herkenbaar is voor je volgers. Wanneer je een Instagram Reels steeds op hetzelfde moment post, kunnen je volgers hiernaar uitkijken en is het mogelijk om een vaste kijkersgroep te krijgen, waardoor je bereik toeneemt. Bovendien zorgt een content format ervoor dat je niet uren na hoeft te denken over wat je moet plaatsen.

 

2. Speel in op trends

Op Instagram Reels kun je profiteren van verschillende trends en challenges om je content viral te laten gaan. De reden is simpel: gebruikers zoeken vaak naar trending content, waardoor jouw Reels meer kans hebben om op de feeds van potentiële volgers te verschijnen. Zorg er wel voor dat de gekozen trend in lijn is met wat jouw bedrijf representeert.

Om trends effectief te benutten, kun je verschillende benaderingen volgen. Overweeg om populaire accounts in jouw niche te volgen voor inspiratie en een dieper inzicht in wat er leeft onder jouw doelgroep. Daarnaast raden we aan om op de hoogte te blijven van populaire hashtags binnen jouw sector en deze in je Reels op te nemen. De posts die je onder deze hashtags tegenkomt, kunnen je wijzen op trends waar je zakelijk op in kunt spelen.

Andere manieren om mee te gaan met trends zijn: samenwerkingen met andere (populaire) makers, het bijhouden van actuele gebeurtenissen en het experimenteren met verschillende formats.

 

3. Begin met adverteren via Reels

Via Reels is het ook mogelijk om te adverteren. Maak hier zeker gebruik van als je de mogelijkheid hebt. Via Reels krijg je namelijk inzicht in veel bredere statistieken, dan wanneer je adverteert via foto’s op Instagram.  Naast dat het dus een goede manier is om een groot publiek te bereiken, biedt Reels extra informatie over de mensen die je bereikt. Dit is niet alleen goed om te weten, maar ook zeer bruikbaar voor de content die je in de toekomst wil plaatsen.

 

4. Gebruik sjablonen

Op Reels vind je een reeks voorgeprogrammeerde bewerkings- en videofiltersjablonen, waarmee gebruikers hun video’s zowel professioneel als creatief kunnen vormgeven. Deze sjablonen lopen uiteen van eenvoudige achtergronden en patronen tot geavanceerde designs die reageren op bewegingen en geluiden in de clip. Je hebt keuze uit verschillende soorten sjablonen die uiteenlopende functies bieden, zoals diverse lettertypes of de mogelijkheid om clips van verschillende lengtes te synchroniseren met de muziek.

Bonus tip: Canva biedt ook een breed scala aan sjablonen aan om je Reels een stijlvolle, professionele touch te geven.

Jouw eerste Instagram Reels

Nu je een goed idee hebt van deze contentvorm, draaien je hersenen vast al overuren. Een aantal ideeën om gelijk mee aan de slag te gaan:

  • Deel behind the scenes video’s om kijkers een beter beeld van jouw bedrijf te geven.
  • Laat je product op een creatieve manier zien, bijvoorbeeld door het uit te testen.
  • Deel user generated content. Hiermee zet je bijvoorbeeld klanten in het zonnetje of deel je een video van een gebruiker.
  • Deel adviezen of tips die gerelateerd zijn aan jouw vak of product.
  • Speel in op een trend, bijvoorbeeld een dans of een

Doe inspiratie op

Heb je weinig inspiratie? Kijk dan eens hoe andere bedrijven Instagram Reels inzetten. Bedrijven die leuke, creatieve Reels maken zijn bijvoorbeeld Bol.com, Burger King, Netflix en Asos. Succes!

Heb je een vraag? Stel ‘m hier!