Google Analytics 4 instellen: stel het niet langer uit

Als je het nog niet gedaan hebt, is het belangrijk om nu zo snel mogelijk over te stappen naar GA4. Lees hier hoe je dat aanpakt.
4 min. leestijd
14 mei 2023
SEO

Een van de meest gebruikte analytics tool om het websiteverkeer te meten is Google Analytics. Maar op 1 juli 2023 wordt het bekende Universal Analytics (UA) vervangen door Google Analytics 4 (GA4). Daar is onder marketeers nogal wat opwinding over, want deze overgang brengt enkele grote veranderingen met zich mee. Zo wordt bijvoorbeeld jouw opgebouwde data uit UA niet meegenomen naar GA4.

Als je het nog niet gedaan hebt, is het belangrijk om nu zo snel mogelijk over te stappen naar GA4. Na de overstap start je meteen met het opbouwen van data. In deze blog leggen wij uit wat GA4 precies is, wat de grootste veranderingen zijn en geven wij je handvatten voor de overstap naar GA4.

Wat is Google Analytics 4?

GA4 meet net als UA het verkeer op jouw website. Maar de focus is wel veranderd. Met de introductie van GA4 speelt Google in op de manier hoe wij tegenwoordig browsen. We zoeken even snel wat op via onze smartphone of laten verschillende websitepagina’s op onze laptop openstaan, terwijl we weer verder gaan met een andere activiteit.

De nadruk bij GA4 ligt daarom op het meten en tracken van de customer journey over meerdere apparaten, waardoor het inzichtelijk wordt gemaakt hoe je websitebezoeker zich beweegt op jouw website én vanaf welk apparaat. Door machine learning helpt GA4 je nog beter om data van je website te vertalen naar belangrijke inzichten. Zodat je later strategische beslissingen kunt nemen om jouw website te optimaliseren.

Bovendien houdt GA4 meer rekening met de privacy van de websitebezoeker. In GA4 kan je niet meer achterhalen wat de IP-adressen van de bezoekers zijn, is het verwijderen van data van de websitebezoeker eenvoudiger en kun je kiezen voor welke periode je gebruiker-specifieke data wilt bewaren. Standaard staat dit ingesteld op 2 maanden, maar dit kan je verlengen naar 14 maanden. Na deze periode ben je niet alle data kwijt, alleen de gebruiker-specifieke data.

Van session-based naar event-based

De grootste en meest belangrijke verandering in GA4 is dat er op een andere manier data wordt verzameld dan in UA. In GA4 stappen we af van het eerder gebruikte session-based model en wordt data gemeten op basis van events. Waar UA onderscheid maakte in hits en events, is in GA4 alles een event. De verschillende hits, zoals page view en screen view, worden in GA4 gezien als een event. Deze events vormen in GA4 de basis om met parameters verdere analyses te maken.

Het event-based datamodel heeft effect op hoe jij je data gaat zien. Statistieken zullen er daarom in GA4 anders uit komen te zien dan je eerder gewend was. De nadruk wordt met dit nieuwe event-based datamodel gelegd op de engagement en interactie van je websitebezoeker. Zo krijg je nog beter inzicht in de reis die je websitebezoeker aflegt en kun je je website optimaliseren naar hun behoeften.

Checklist voor de overstap naar GA4

Doordat je oude data uit UA niet wordt meegenomen naar GA4 doe je er goed aan om zo snel mogelijk data op te bouwen in GA4. Hiervoor moet je een nieuwe GA4 property aanmaken. Maar waar begin je? En waar moet je op letten bij de overstap naar GA4? Met deze checklist heb je een handig overzicht van je to do’s.

  1. Bedenk wat je wil gaan meten
    GA4 maakt gebruik van een ander datamodel dan UA. Wij raden je aan om na te denken wat je graag wil meten op je website. Dit helpt je later ook met het instellen van events en conversies.
  2. Creëer en installeer de GA4 property
    Doe dit zo snel mogelijk, zodat je vandaag al kan beginnen met het opbouwen van data in GA4.
  3. Zet de GA4 instelassistent in UA uit.
    Op 1 juli 2023 maakt Google automatisch een GA4 property voor je aan. Maar als je al bezig bent met de overstap is het handig om deze functie uit te zetten. Zo krijg je geen dubbele properties. Je kan de aan-/uitknop vinden onder Beheer > Instelassistent voor een Google Analytics 4 -property. Vervolgens schuif je de toggle op uit.
  4. Verander in GA4 de dataretentieperiode
    Het is waardevol om de periode van het bewaren van de gebruikers specifieke data te verlengen naar 14 maanden. Dit doe je in je GA4 property onder Beheer > Gegevensinstellingen > Bewaring van gegevens en selecteer vervolgens 14 maanden.

    GA4_gegevensbewaring

  5. Maak events aan
    Kijk nog eens naar je audit bij stap 1 en maak op basis hiervan events aan. Veel wordt al automatisch gemeten in GA4, zoals session start en first visit. Daarnaast geeft Google hier ook veel aanbevolen events die je zou kunnen installeren.

  6. Bepaal je conversies
    Je hebt je events aangemaakt, dan is het nu tijd om te bepalen welke events je wilt markeren als conversie. Onder Beheer > Gebeurtenissen kun je eenvoudig de gebeurtenis markeren als conversie door de toggle te schuiven.

    GA4_conversies

Happy to help!

Met deze checklist ben je al goed op weg met de overstap naar GA4. Maar kom je er zelf even niet uit, of kun je met de overstap wat hulp gebruiken? We’re happy to help you! Neem contact met ons op of stuur mij (Milou) een appje.

Waar kunnen wij je bij helpen?