Effectieve werving met referral recruitment

Ben jij op zoek naar nieuwe medewerkers? Dan ben je niet de enige. In 2022 stonden bijna 480.000 vacatures open. Hoe vind je dan toch de juiste medewerker in al dat geweld?
3 min. leestijd
26 jan 2023

Ben jij op zoek naar nieuwe medewerkers? Dan ben je niet de enige. In 2022 stonden bijna 480.000 vacatures open. Maar hoe vind je nu de juiste medewerker? Referral recruitment kan je daarbij helpen. Met referral recruitment werf je sollicitanten via het netwerk van je eigen medewerkers. Deze methode wordt ook wel via-via-werving genoemd.

We geven je 3 redenen om referral recruitment in te zetten.

1.      Referral recruitment zorgt voor kwalitatief goede kandidaten

Jouw werknemers inzetten voor recruitment heeft een aantal voordelen. In de eerste plaats betekent het dat jij als bedrijf lekker bezig bent. Werknemers dragen immers niemand aan voor een bedrijf waar ze het zelf niet naar hun zin hebben. Aan potentiële kandidaten geven zij zo hun goede ervaringen mee.

Daarnaast weten je huidige werknemers precies welke personen binnen het bedrijf passen. Zij zijn er ook bij gebaat om een nieuwe medewerker aan te dragen die ook blijft hangen. De reden hiervoor kan financieel zijn, omdat ze met deze persoon samen moeten en willen werken, maar ook omdat het gewoon een goed gevoel geeft. Jouw medewerkers doen zo eigenlijk al een voorselectie; wie past binnen het bedrijf? Heeft die persoon de juiste skills? En zal er een klik zijn met de rest van het team?

2.      Referral recruitment heeft een groter bereik dan ‘gewone’ recruitment

Jouw collega’s hebben veel mensen in hun (warme) netwerk. Ze spreken mensen op verjaardagen, bij het sporten of via sociale media. Stel: je plaatst een bericht op LinkedIn. Het organische bereik van de pagina van jouw organisatie is misschien een paar honderd (koude) contacten. Maar wanneer je werknemers vraagt om een vacature te delen, dan maak je aanspraak op al hun (warme) contacten en de (warme) contacten die zij weer meebrengen door hun ‘like’. Je bereik is zo dus veel groter. Mensen nemen ook sneller iets voor waarheid aan als het van een kennis of vriend komt, dan van een organisatie.

3.      Referral recruitment is goedkoop

Het (gratis) organische bereik van jouw medewerkers is veel groter dan het bereik van de pagina van jouw organisatie. Wil je dat bereik evenaren, dan zal je diep in de buidel moeten tasten. Advertentiekosten voor platforms als Facebook en LinkedIn zijn niet mals. Daarnaast is het de vraag hoeveel effect het heeft. Bij LinkedIn betaal je bijvoorbeeld voor het aantal mensen dat de advertentie te zien krijgt en/of het aantal klikken op de advertentie. Het is een gok hoeveel sollicitaties je vervolgens krijgt.

Duidelijke spelregels voor referral recruitment

Het klinkt heel eenvoudig: aan je medewerkers vragen of zij nog iemand weten voor de openstaande vacature. Misschien krijg je met de eerste keer vragen al sollicitanten. Misschien laten deze sollicitanten op zich wachten.

In dat laatste geval kan je een aantal (spel)regels verbinden aan referral recruitment. Je kan bijvoorbeeld een beloning geven wanneer iemand een kandidaat aandraagt. Geef in dat geval duidelijk aan wat de beloning is. Is het een cadeaubon, een financieel extraatje, of wat anders? Geef ook aan wanneer jouw medewerker hier kans op maakt. Is dat bij het solliciteren op de vacature, bij het eerste gesprek, of wanneer iemand in (vaste) dienst komt? Door vooraf regels vast te stellen, weten je medewerkers wat ze te wachten staat.

Geef ook aan welke materialen de collega’s kunnen gebruiken voor de promotie. Hoe meer input je geeft, hoe minder moeite het medewerkers kost om te helpen. Eventueel kun je hierbij ook denken aan een training voor effectief gebruik van LinkedIn.

Referral recruitment is duidelijk communiceren

Bij referral recruitment is het belangrijk dat er vanuit alle partijen duidelijk wordt gecommuniceerd. In de eerste plaats moeten de medewerkers weten dat er vacatures openstaan. Dat doe je bijvoorbeeld via een mail of via intranet. Stuur een link naar de vacature en materiaal dat zij kunnen gebruiken voor de promotie. Zo kunnen de medewerkers de juiste informatie delen.

Ook tijdens het sollicitatieproces is het handig om te blijven communiceren. Zowel de huidige medewerker als de sollicitant zijn benieuwd naar de voortgang van het proces.

Zijn er nog niet genoeg geschikte kandidaten? Of komt er ondertussen een nieuwe vacature vrij? Communiceer dat tussendoor met je medewerkers. Zo kunnen zij wellicht nog een rondvraag doen binnen hun netwerk of kunnen zij de vacature (opnieuw) delen via sociale media.

Schrijf een sterke vacature

Ook referral recruitment begint bij een sterk geschreven vacature. Waarschijnlijk weten je medewerkers wel wat de werkzaamheden en de urennorm zijn, maar het is voor de kandidaat fijn om dit ergens terug te vinden. Daarnaast is het voor medewerkers ook makkelijker om een bestaande vacature te delen, dan wanneer ze er zelf een moeten schrijven.

 

Waar kunnen wij je bij helpen?