Van taai onderwerp naar pakkende blog: 4 tips

Niet ieder onderwerp is van nature smeuïg en prikkelend. Wat als je jezelf als contentmarketeer vast moet bijten in een taai onderwerp. Hoe pak je dat aan?
2 min. leestijd
4 mrt 2023

Niet ieder onderwerp is van nature smeuïg en prikkelend. Het is natuurlijk het eenvoudigst om te schrijven over een onderwerp dat je aanspreekt en direct begrijpt. Een onderwerp dat van zichzelf al lekkere haakjes heeft die je teksten een creatieve verflaag geven. Maar, vaker is dit niet het geval en zal je jezelf als contentmarketeer vast moeten bijten in een taai onderwerp. Hoe pak je dat aan?

Wees gerust. Het is zeker mogelijk om een aantrekkelijke tekst te maken over een minder aantrekkelijk onderwerp. Benieuwd hoe je dit doet? Lees gauw onze vier tips om een slaapverwekkende blog te voorkomen.

1.     Verwerk emotie in je tekst

Om een taai onderwerp in een boeiend verhaal te transformeren, kan het helpen om emotionele sensatie toe te voegen aan je tekst. Spanning, ontroering, verwondering, verbazing. Hieronder een aantal tips.

  • Zet je lezer aan het denken door het stellen van vragen. Of vergelijk jouw zakelijke onderwerp met een populaire trend of actualiteit.
  • Een andere effectieve manier om emotie in je blog te gieten, is door middel van interviews. Laat collega’s, klanten of partners aan het woord en gebruik de quotes.
  • Maak je tekst tot slot persoonlijk. Spreek je lezer direct aan met ‘je’ en voorkom passieve zinnen, overbodige hulpwerkwoorden en twijfelwoorden.

2. Houd het begrijpelijk

Vaak ben je als contentmarketeer niet de enige die het onderwerp pittig vindt. Blijf daarom scherp kijken naar het kennisniveau van je doelgroep. Het is verleidelijk om jargon en andere moeilijke begrippen in de tekst te verwerken, maar dit heeft niet per sé het gewenste effect. Probeer daarentegen te schrijven alsof je tegen een bekende praat. Leg moeilijke begrippen uit of ga op zoek naar (begrijpelijke) synoniemen.

Ga je de diepte in? Dan kan het helpen om voorbeelden in je tekst te verwerken. Kies hierbij voor aansprekende voorbeelden die raakvlak hebben met de interesses van je doelgroep.

3.     Pas humor toe

Het lijkt ongepast om humor te gebruiken in een tekst, zeker als het over een zakelijk onderwerp gaat. Toch kun je zelfs een serieus onderwerp prima voorzien van een humoristische ondertoon. Wees niet bang voor een woordgrap, geestige referentie of verrassende vergelijking. Het is wel belangrijk dat je de doelgroep goed kent en weet wat zij kunnen waarderen. Let er ook op dat de humor niet afleidt van de daadwerkelijke boodschap.

4.     Schrijf niet over jezelf

Veel organisaties trappen in dezelfde narcistische valkuil en schrijven met name over zichzelf. Over het product of dienst dat zij aanbieden bijvoorbeeld, of de successen die zij hebben behaald. Hoewel dit niet in alle gevallen verkeerd is, raden we je aan het niet te veel te doen. Het is veel waardevoller om je te focussen op de lezer en wat je voor hem of haar kan betekenen. Deel je kennis en houd je daarbij niet in. Zo voorkom je dat je tekst lijkt op zelfpromotie en positioneer je jezelf eerder als kennispartner.

En bloggen maar

Heb je al zin om je in dat taaie onderwerp vast te bijten en het om te toveren in een smeuïge blog? Pas de vier tips uit deze blog toe en je zal zien dat je tekst alles behalve saai wordt.

Heb je een vraag? Stel ‘m hier!