Essentiële tools voor contentmarketing: 7 must-haves

Of je nu een nieuwkomer bent in het marketingvak of een doorgewinterde professional, deze tools kunnen je contentmarketing verbeteren en je doelen helpen bereiken.
3 min. leestijd
17 mei 2023

Als marketeer of ondernemer weet je hoe belangrijk het is om waardevolle en boeiende content te creëren om je doelgroep te bereiken. Maar het produceren van hoogwaardige content kan een uitdaging zijn, vooral als je niet over de juiste tools beschikt.

Gelukkig zijn er tal van handige tools beschikbaar die je kunnen helpen om je marketingdoelen te bereiken. In deze blog bespreken we 7 handige tools voor contentmarketeers. Of je nu een nieuwkomer bent in het marketingvak of een doorgewinterde professional, deze tools kunnen je contentmarketing verbeteren en je doelen helpen bereiken.

Laten we snel beginnen.

1. ChatGPT

ChatGPT is dé tool waar iedereen over praat. Ondanks de vele kritiek die deze tool krijgt, is het een echte gamechanger op het gebied van contentmarketing. Deze tool is meertalig, genereert grote hoeveelheden content, beantwoordt jouw vragen en onthoudt zelfs eerdere conversaties.

Dat klinkt natuurlijk als de perfecte tool. Maar ieder voordeel heeft een nadeel. De content die wordt gegenereerd, kan namelijk fouten bevatten. Ook zijn de bronnen van de gegenereerde informatie niet te achterhalen en hierdoor schendt de tool mogelijk auteursrecht.

Dus op dit moment kun je ChatGPT het beste gebruiken als een bron van onderzoek en inspiratie. Neem de content niet klakkeloos over.

2. Ubersuggest

Ubersuggest is echt een geweldige tool voor elke online ondernemer die zijn SEO-score wil verbeteren. Met deze gratis SEO-tool kun je jouw zoekmachineoptimalisatie een flinke boost geven. Ubersuggest helpt je bij het vinden van passende zoekwoorden en geeft contentsuggesties die aansluiten bij je zoekopdrachten. En alsof dat nog niet genoeg is, biedt Ubersuggest ook extra informatie over gerelateerde zoekopdrachten.

3. Yoast SEO

Deze handige tool controleert on-page SEO en wijst je op punten die je kunt verbeteren om je website nog beter te maken. Het is een geweldige hulpbron om verschillende SEO-factoren te controleren en verbeteringen te achterhalen.

4. Inhaakkalender

Misschien ben je ‘m al tegengekomen op onze website, de inhaakkalender. Een inhaakkalender is een handige tool voor contentmarketeers om hun contentplanning te vullen. De kalender bevat alle belangrijke evenementen van het jaar, waaronder feestdagen, sportevenementen, (inter)nationale dagen en andere belangrijke gebeurtenissen. Zo kun je altijd relevante content creëren voor blogs en social media.

Het gebruik van een inhaakkalender biedt diverse voordelen voor jouw contentmarketingstrategie. Het stelt je in staat om relevante content te creëren die aansluit bij je doelgroep, verhoogt de betrokkenheid en ondersteunt bij het plannen van marketingcampagnes.

5. Createstudio

Wil jij ook een toffe animatie maken, maar weet je niet waar je moet beginnen? Dan is Createstudio jouw go-to! Deze professionele video- en animatiesoftware is makkelijk te gebruiken voor werkelijk iedereen. Of je nu een teaser wilt maken of een animatie voor social media, 2D of misschien toch 3D, alles is mogelijk. En als je wat extra hulp nodig hebt, biedt Createstudio ook nog tutorials aan.

6. Canva

Canva is een online ontwerp- en publicatietool, waarmee je eenvoudig en snel prachtige designs creëert. Of je nu kiest uit een breed scala aan sjablonen of liever helemaal zelf begint op een leeg canvas, met Canva zet je jouw ontwerpen moeiteloos in elkaar. Van social media-posts tot visitekaartjes, en van logo’s tot video’s, Canva biedt eindeloze design-mogelijkheden.

7. Google Analytics

Deze ken je vast. Google Analytics is de gratis tool van Google, waarmee je het verkeer op je website kunt meten. Het stelt je in staat om te analyseren waar je bezoekers vandaan komen, wat ze op je website doen en wanneer ze de website verlaten. Bovendien helpt Google Analytics je ontdekken hoe je meer bezoekers naar je website kunt trekken en hoe je betere resultaten kunt behalen met je bezoekers. Per 1 juli gaat Universal Analytics over op Google Analytics 4.

En nu: aan de slag

Met deze 7 handige tools kan je jouw contentmarketing naar een hoger niveau te tillen. Of je nu op zoek bent naar SEO-optimalisatie, hulp bij het maken van animaties of het plannen van je contentkalender, deze tools kunnen je daarbij helpen. Ga aan de slag en ontdek welke tools het beste bij jou passen.

Heb je een vraag? Stel ‘m hier!