6x waarom een podcast maken interessant is voor jouw bedrijf

Podcasts... we kunnen er niet langer omheen. Deze online luistershows zijn niet alleen geschikt voor luchtige praatjes, maar ook b2b-onderwerpen vinden hun weg naar iTunes en Spotify.
3 min. leestijd
28 jan 2023

Podcasts… we kunnen er niet langer omheen. Deze online luistershows zijn niet alleen geschikt voor luchtige praatjes, maar ook b2b-onderwerpen vinden hun weg naar iTunes en Spotify.

Ook ik ben verkocht. Een uur in de auto naar radio(reclames) luisteren? Liever leer ik gelijk wat bij over het marketingvak of luister ik naar de ‘krant’. In deze blog geef ik je zes redenen om voor jouw organisatie een podcast te maken.

1. Je legt persoonlijk contact ​

Podcasts zijn erg persoonlijk. De luisteraar kiest er bewust voor om jouw verhaal te horen en bovendien zit je vaak ook nog direct in zijn of haar oren. De luisteraar hoort je passie, persoonlijkheid en authenticiteit, terwijl je vertelt over onderwerpen die jullie beide interesseren. Dit vergroot de waardering en het vertrouwen in je merk. Podcasts geven luisteraars het gevoel dat ze je echt kennen.

2. Een podcast is on demand​

De generatie anno nu wil alles ‘on demand’. Op een specifiek tijdstip klaarzitten om een serie te kijken? Liever zet je Netflix, YouTube of uitzending gemist aan op een moment dat het jou uitkomt. Podcasts zijn ook on demand en dat is precies wat zo goed werkt. Je kiest een moment en een onderwerp, en je hebt direct interessante content waar je naar kunt luisteren. Als bedrijf kom je deze behoefte tegemoet.

3. Podcasts maken is snel en goedkoop​

In plaats van grote bedragen uit te geven aan advertenties waar niemand echt op zit te wachten, kun je ook kiezen voor de creatie van waardevolle content. Zoals ik in een schreef, kan je dit natuurlijk in meerdere vormen gieten, denk bijvoorbeeld aan artikelen, kennisdocumenten, video’s, maar je kunt dus ook podcasts maken. Dit is een relatief goedkoop marketingmiddel, waarmee je met elke tevreden luisteraar direct een band opbouwt.

4. Je vergroot je bereik​

Podcasts zijn een mooie aanvulling op je contentmarketingmix. Met artikelen en kennisdocumenten spreek je vooral mensen aan die achter hun computer zitten. Podcasts bereiken mensen op een ander moment. Ze zitten in de auto, vouwen de was of staren uit het raam van de trein. Ook bereik je een ander deel van je doelgroep, namelijk de mensen die voorkeur geven aan muziek, luisterboeken en podcasts, in plaats van geschreven content. Bovendien heb je met Spotify en iTunes direct een potentieel bereik van duizenden luisteraars. Ook als relatief klein merk.

5. Met podcasts pak je de expertrol​

Als luisteraars jouw podcasts interessant vinden, zijn ze sneller geneigd om terug te komen voor de volgende aflevering. Daarom raad ik aan om een regelmatige podcast te maken en deze bijvoorbeeld iedere vrijdag te publiceren. Zo bouw je een band op met je luisteraars. Jij bent hun expert.

6. Je blijft je concurrenten voor​

Met podcasts ben je mogelijk je concurrenten voor. Hoewel veel bedrijven al zijn ingestapt, is podcasting nog steeds relatief nieuw en is er een grote kans dat jouw concurrenten hier nog niet aan toe zijn gekomen. Nu is dus het moment. Podcasting biedt je een kans om autoriteit te worden in jouw vakgebied.

Adverteren in podcasts​

Hoewel het zelf creëren van een goede podcast natuurlijk het meest effectief is, zijn er ook mogelijkheden om mee te liften op bestaande populaire podcasts. Hierin worden in sommige gevallen advertenties opgenomen. Als je hiervoor kiest, is het aan te raden om te gaan voor native advertenties.

Een native advertentie onderbreekt de podcast niet, in tegenstelling tot commercials. Het is een natuurlijk onderdeel van de uitzending. Dit zorgt ervoor dat mensen de advertentie met meer aandacht beluisteren. Ga eens na: is er al een interessante podcast met veel luisteraars die onderwerpen behandelt over jouw vakgebied?

Ook enthousiast geworden?​

Mocht je al aan de slag willen met het maken van podcasts, dan wens ik je veel succes! Voor tips of hulp, weet je ons te bereiken.

 

Nancy van Bemmel

Hulp nodig bij het maken van podcasts?

Heb je een vraag? Stel ‘m hier!