Kloosterkerk | Contentstrategie & inrichten contentfunctie

Juni 2022 – november 2022

Het is de zomer van 2022 als iSource ons benadert met de vraag van de Kloosterkerk. De Kloosterkerk is een protestantse kerk in hartje Den Haag. Een kerk met een open, moderne insteek, waar het bestuur geloof ziet als een vertrouwensvolle levenshouding. In de kerk vinden bezoekers niet alleen diensten, maar ook muziek, kunst en evenementen.

De uitdaging

De vraag aan ons: kunnen jullie al onze contentstromen en betrokken functies inzichtelijk maken?

De Kloosterkerk had namelijk al ontzettend veel content; van een eigen magazine tot een nieuwsbrief en zelfs een YouTubekanaal met livestreams van de diensten. Doordat iedereen werkte op zijn of haar eigen eilandje, was er echter weinig zicht op wie wat deed.

De opdracht hebben we vervolgens samen met iSource uitgevoerd. iSource beheert namelijk de website van de kerk en biedt technische ondersteuning.

De strategie voor de Kloosterkerk

We zijn vervolgens aan de slag gegaan met het inzichtelijk maken van de content en de functies binnen de Kloosterkerk. Dit omvatte het interviewen van de betrokkenen, functies identificeren en de problemen en kansen signaleren. Dit leidde onder meer tot een organogram voor de betrokkenen, vacatures voor de open functies, een contentstrategie en een contentplanning.

De flow voor het magazine en de nieuwsbrief verliep goed, maar voor de website en social media waren nog geen vrijwilligers gevonden. Deze functie hebben wij voor een aantal maanden overgenomen. Dit hield in dat we maandelijks alle content verzamelden, geschikt maakte voor de website, publiceerden en doorplaatsten naar social media. In dit kader hebben we ook een Canva-account ingericht met verschillende designs.

Toen kwam het goede nieuws dat meerdere vrijwilligers gesolliciteerd hebben op de website en social media functie.

De training en overdracht

Toen begon de overdracht. Samen met iSource hebben we een training georganiseerd, waarin zowel de technische kant van de website, als de praktische contentkant aan bod kwam. Niet alle vrijwilligers konden bij deze training aanwezig zijn, waardoor we ook een online versie van de training hebben gemaakt en via ContentCrafters beschikbaar hebben gemaakt, specifiek voor Kloosterkerk.

De resultaten

Het belangrijkste resultaat dat we wilden behalen, was het verminderen van de druk op de vrijwilligers. Die verlichting hebben zij ervaren, doordat wij de communicatie via de website en sociale media overnamen. Op de lange termijn zorgen onze organogram en contentplanning voor duidelijkheid en structuur binnen de contentfuncties.

Ons doel was daarnaast om de zichtbaarheid online te vergroten. De contentstromen waren eerst vooral intern: een papieren magazine en een nieuwsbrief in de mailbox. Nu worden alle artikelen ook op de website en op sociale media gedeeld. Op deze manier bereikt de kerk meer mensen, waaronder potentiële kerkgangers.

Het publiceren en delen van de content loopt nu bovendien gestroomlijnder. Daardoor ervaren de vrijwilligers geen frustratie meer. Contentplezier is daarvoor in de plaats gekomen.

 

Wil je ook een doordachte strategie en contentcreatie?

Zie je soms ook door alle contentbomen het bos niet meer? Laat ons je helpen. Ons team contentkunstenaars maakt, redigeert en beheert verschillende contentstromen.
Waar kunnen wij je bij helpen?