De leukste podcasts over marketing, ondernemerschap en content

Benieuwd welke marketingpodcasts je echt geluisterd moet hebben? Wij zetten onze vijf favorieten voor je op een rij.
3 min. leestijd
30 mrt 2023

Op de fiets, tijdens een wandeling of in de auto: het is tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld om ook onderweg kennis tot je te nemen. Ga je even boodschappen doen? Zelfs tussen de paprika’s en komkommers leer je alles over marketing, ondernemerschap en content. (Marketing-) podcasts zijn niet meer weg te denken.

We kunnen ons voorstellen dat het een hele opgave kan zijn om een boek te lezen. Marketingpodcasts bieden dan de uitkomst. Met je koptelefoon op kan je je even helemaal in een andere wereld wanen. Benieuwd welke marketingpodcasts je echt geluisterd moet hebben? Wij zetten onze vijf favorieten voor je op een rij.

1. The Brief

The Brief is een populaire marketing podcast in Nederland. Content, marketing en creatie staan centraal in deze podcast. De laatste trends en ontwikkelingen in de snel veranderende marketingwereld worden besproken door creative director Gerben van der Rijt en head of content Charlotte van Dijk. Dit gebeurt in gesprek met verschillende gasten die hier iets mee te maken hebben.

Deze marketingpodcast, waar verschillende interessante marketingnieuwtjes worden gedeeld, heeft ruim vijfduizend luisteraars per aflevering en is te beluisteren op Spotify, Apple podcast en Soundcloud. Genoeg keuze dus als je benieuwd bent naar de afleveringen!

2. Mediameiden

Luister je graag naar een luchtige podcast, waar informatie wordt gebracht met humor? Dan is deze podcast echt iets voor jou. Tv-redactrices Tamar Bot en Fanny van de Reijt nemen je in Mediameiden mee langs al het juicy medianieuws. Met het luisteren van deze podcast krijg je een kijkje achter de schermen van de Show Business.

Als je graag luistert naar gênante carrièreverhalen met de juiste dosis humor, zet dan gauw deze podcast aan. Het is misschien geen typische marketingpodcast, maar daarom niet minder de moeite waard om te beluisteren. Mediameiden is onder andere te beluisteren op Spotify en PodNL.

3. CMO Talk

Maandelijks geïnspireerd en geïnformeerd worden? CMO Talk is the one! In deze marketingpodcast worden digitale veranderingen en ontwikkelingen besproken. Denk aan onderwerpen als contentmarketing, big data, innovatie, artificial intelligence en consumer experiences.

Klaas Weima van reclamebureau Energize vraagt Nederlandse Chief Marketing Officers van verschillende grote bedrijven als een Unilever en ANWB alles over marketingthema’s die spelen in de wereld van nu. Benieuwd waar je deze podcast kan vinden? Neem een kijkje op Spotify, Apple Podcasts, Soundcloud, Tune In, Stitcher of Google Podcasts.

4. Op de Pot Cast

Als je nog op zoek bent naar een marketingpodcast, maar je niet al te veel tijd hebt om lange afleveringen te luisteren, dan heeft Jelle Drijver de perfecte podcast voor jou. Verschillende marketingonderwerpen worden besproken in korte afleveringen. De lengte van de aflevering is gebaseerd op een gemiddeld wc-bezoek. Het heet niet voor niets de ‘Op de Pot Cast’. Aan het begin van elke podcast wordt de gast gevraagd hoe lang deze persoon gemiddeld op de wc zit en dat is dan ook de lengte van de podcast.

Drijver spreekt als Online Marketing spreker en Trainer met ondernemers en marketeers. Zij vertellen vol enthousiasme over hun ervaring, waardoor de podcast je inspireert om een stap verder te gaan. Uiteenlopende onderwerpen komen aanbod in de verschillende afleveringen die zijn te beluisteren op Spotify en Apple Podcasts.

5. Marketingpraat

Helaas heeft deze marketing podcast inmiddels zijn laatste aflevering erop zitten. Maar dat maakt Marketingpraat niet minder waardevol. Tonny Loorbach en Martijn van Tongeren van IMU geven allerlei tips en tricks over marketing, persoonlijke ontwikkeling, ondernemerschap, webpsychologie, business building en nog veel meer onderdelen waarmee je jouw online business naar het volgende niveau kan tillen.

Ondanks dat de laatste aflevering van de podcast in juni 2022 was, zet deze marketingpodcast je nog steeds aan het denken. Gelukkig hoef je niet bang te zijn dat je niet genoeg hebt om te luisteren. 187 afleveringen staan voor je klaar op Spotify en PodNL.

Heb je een vraag? Stel ‘m hier!