Wat kunnen bedrijven met Threads?

De app Threads heeft al een tijdje de kans gehad om te rijpen. En zo ontdekten we wat de taal van Threads is. Hoe je het snelst bereik krijgt en wat de do’s en don’ts zijn op de hottest Threa(n)d on the internet.
3 min leestijd
20 jan 2024

Ben jij klaar voor een draadje? Sinds 14 december is het social media platform Threads beschikbaar in Nederland en België. Halverwege vorig jaar werd het platform gelanceerd in andere landen zoals de VS. De app heeft al een tijdje de kans gehad om te rijpen. En zo ontdekten we wat de taal van Threads is. Hoe je het snelst bereik krijgt en wat de do’s en don’ts zijn op de hottest Threa(n)d on the internet.

Hoe werkt Threads?

Als X en Instagram een liefdesbaby hadden gekregen, zou dat Threads zijn. Letterlijk, want Threads is van Meta, het moederbedrijf van Facebook, Whatsapp en Instagram. De app heeft de lay-out en opzet van X (voorheen Twitter).

Berichten kunnen bestaan uit:

  • Max 500 tekens
  • Foto’s
  • Linkjes
  • Video’s tot 5 minuten lang
  • Voicememo’s
  • Polls

Threads is voor sommigen het langverwachte alternatief voor het gezonken schip van X. Voornamelijk omdat de focus van Threads ook op tekst ligt met een maximaal aantal tekens, net zoals bij X. De app is automatisch gekoppeld aan je Instagram. Daarmee sluis je volgers zó van het ene naar het andere kanaal. En met deze twee best practices maakt de new-kid-on-the-block een vliegende start.

Hoe krijg je bereik op Threads?

Threads is nog niet zo lang online. Die nieuwigheid maakt de app een groot speelveld én walhalla voor bedrijven en content creators. Alles is mogelijk nu het algoritme en de regels nog niet zijn verfijnd. Wie nu het creatiefst is, heeft alle kansen nog voor het grijpen. ‘’Een week geleden begon ik met 30 volgers en nu heb ik er duizend. Thanks to you!’’ schrijft een enthousiaste Threadgebruiker die voicememo’s van geïmproviseerde liedjes plaatst.

Een aantal grote merken zoals Bol, nieuwsplatforms en bekende boekhandels zijn al op het platform te vinden. Zij plaatsen vooralsnog dezelfde type content als op X of op Instagram. Bol deelt op Threads berichten in dezelfde vorm als op ‘X’. Een uitgeschreven grap, of een afbeelding met oneliner.

Threads met Search Engine Optimization

Toch zie je particuliere gebruikers een andere keuze maken. Om het volgersaantal snel te laten groeien, gebruiken ze een SEO-strategie. In berichten sommen ze persoonlijke interesses op met keywords in een lijst. Ook schrijven ze teksten vol keywords.

Gebruikers voegen voorzichtig ook wat tags toe aan hun berichten. Maar deze strategie heeft (nog) niet de voorkeur, omdat er een limiet van 500 tekens aan elke post zit.

Interactie geeft een boost aan jouw Thread

Reageert er iemand met veel volgers op je bericht? Dan levert dat meteen meer bereik op jouw Thread. Reacties op een post verschijnen ook in de tijdlijn bij de reageerder zelf. Dit zien we ook bij platforms als LinkedIn.

Interactie lijkt vooralsnog de grootste boost te geven. Veel reageren op berichten van anderen en zelf veel berichten plaatsen, loont het meest. Threads speelt zich af in het nu en focust zich op snelheid en actualiteit.

Persoonlijke content werkt op social media kanalen het beste. Vaak levert bewegend beeld meer op dan tekst. Maar met Threads lijkt de opleving van tekst – en dan vooral spitsvondige teksten – een feit. Dat is natuurlijk fantastisch nieuws voor de schrijvers en gevatte grappenmakers onder ons.

Kansen voor bedrijven op Threads

De tone of voice van Threads is losjes en persoonlijk. Hiermee krijg je directe binding met je (potentiële) klant, of community.

Als je goed scoort met een post, word je gepromoot door Instagram zelf. Voor Instagram is dit een manier om meer gebruikers op Threads te krijgen. Als bedrijf kun je die springplank goed gebruiken.

De app werkt, net als X, als een gespreks- of discussiestarter. Daarnaast is het een medium om leads mee te genereren. Je hebt namelijk de opties om voicememo’s, video’s tot vijf minuten en linkjes toe te voegen. Hiermee stuur je mensen meteen door naar je website.

Wil jij voor jouw bedrijf Threads gebruiken?

Zoals voor elk medium is de voornaamste voorwaarde of het kanaal bij jou (en je bedrijf) past. Heb je iets met tekst of humor? Wil je inhaken op trends en actualiteiten? Dan mag je deze kans niet aan je voorbij laten gaan. Het mooie van een nieuw medium als Threads is dat de rangorde nog niet bepaald is. Als je al succesvol actief bent op Instagram heb je een voorsprong en lift je mee op je succes daar. Threads staat (nog) niet vol met gesponsorde berichten, waardoor jij sneller organisch kunt groeien als kleine speler.

Neem een kijkje op ons Threadsaccount @ContentKunstenaar. En volg ons dan meteen, want wij zien de Threa(n)ds al aankomen!

Heb je een vraag? Stel ‘m hier!