Zo zet je je lezer aan tot actie

Microfoon_schreeuw_actie

Er pronkt een mooie blog op je website. Deze deel je via social media en je nieuwsbrief. De sprankelende titel zet de doelgroep aan om op de link te klikken. De sterke inleiding zorgt dat ze doorlezen. Dat heb je mooi gedaan! Maar wat wil je nu met deze blog bereiken? Zit er een strategie achter?

Call to actions

Een contentstrategie ontwikkelen, is een onderwerp voor een andere blog. Hier wil ik het hebben over een specifiek onderdeel: call to actions. 

Kijk eens naar de statistieken van je website. Bekijken bezoekers vaak één pagina? En is dit vaak een blogbericht? Dan is dat niet gek. Mensen googelen een vraag en vinden het antwoord in het artikel. Klaar. Of ze vinden het antwoord niet en klikken terug naar hun zoekopdracht. Of ze klikken door via Facebook, lezen het artikel, en willen daarna weer verder kijken op hun feed. 

Veel bezoekers vertrekken dus weer meteen. Dat wil je natuurlijk het liefst voorkomen. Contentmarketing draait er uiteindelijk om dat de bezoeker iets op jouw website doet, anders dan alleen het artikel lezen. Je wilt dat de lezer doorklikt naar een andere pagina of artikel. Je wilt dat hij zich opgeeft voor de nieuwsbrief, zijn gegevens achterlaat of een whitepaper download. Dat bereik je met slimme call to actions. 

Buyers journey

Allereerst is het verstandig om na te denken op welke fase in de buyers journey de blog gericht is. 

Buyers journey

Heb je de blog gericht op een pijnpunt van de doelgroep? Wil je met de blog de lezer duidelijk maken dat er überhaupt een probleem is? Dan is je blog gericht op de ‘awareness’ fase en is de lezer er waarschijnlijk nog niet aan toe om je product of dienst aan te schaffen. De call to action zal dan waarschijnlijk naar een ander artikel of een inhoudelijke downloadbare whitepaper verwijzen. Dit is anders wanneer de blog gaat over een best case van jouw organisatie. Als de lezer hierin geïnteresseerd is, zit hij waarschijnlijk al in de ‘consideration’ fase. Dan kan je gerust naar een gratis proefperiode of productpagina’s verwijzen.

Doel van je call to action

Goed. Als je duidelijk voor ogen hebt in welke fase de lezer van je blog zich bevindt, dan kan je gaan nadenken over het doel. Wil je bijvoorbeeld dat:

  • de lezer doorleest en dus doorklikt naar een volgende blog (awareness)
  • de lezer zijn gegevens achterlaat bij het downloaden van een inhoudelijk whitepaper of aanmelden voor een nieuwsbrief (interest)
  • de lezer een demo boekt of doorklikt naar een productpagina (consideration)

Zorg dat je je lezer niet overspoelt met call to actions. Kies er één of bij een groot artikel twee. 

Locatie

De volgende stap is het nadenken over de plek van de call to action. Het moet een opvallende en logische plek zijn. Denk ook aan banner blindness. Een blok in de zijbalk zal minder goed werken, dan wanneer je de call to actions in of tussen de tekst zet. Zie als voorbeeld de call to action hieronder. 

Visuele aantrekkelijkheid

De visuele aantrekkelijkheid van de call to action is ook een belangrijk onderdeel. Het moet de lezer uitnodigen om erop te klikken. Hiermee kun je veel kanten op. Denk aan de kleur en de grootte. Maak je gebruik van tekst en een button, of ook een afbeelding? De tekst in de call to action moet kort, concreet en pakkend zijn. 

Als je gebruikmaakt van een button, kun je het beste de gebiedende wijs gebruiken in combinatie met een voordeel. Denk aan ‘profiteer nu’, ‘grijp je kans’ , ‘ bespaar’ , ‘probeer gratis’. Vermijd echter de tekst ‘klik hier’. Dat is achterhaald, aangezien iedereen inmiddels wel weet hoe een link werkt. 

Deel dit artikel