Zo krijg je meer leads op je websiteformulieren
Bijna elke website en webshop gebruikt formulieren. Daarmee zijn ze waardevol voor het genereren van leads en verkopen. Want hoe meer bezoekers deze formulieren invullen, hoe meer aanvragen je krijgt. Het is dus slim om te kijken of én hoe je de formulieren makkelijker kan maken voor jouw bezoeker. Zo haal je met dezelfde hoeveelheid bezoekers meer leads of verkopen binnenhalen. Klinkt dat als een win-winsituatie? Lees dan snel verder!
Hebben we nog wel contactformulieren nodig?
Je bent op de contactpagina van een website. Hierop zie je een contactformulier, een e-mailadres en een telefoonnummer staan. Waar zal jij voor kiezen?
Ik laat je hier even over denken.
Nog even…
En, wat kies jij?
Grote kans dat je voor het formulier hebt gekozen. Simpelweg omdat bezoekers van je website zo min mogelijk gedoe willen. Ze willen hun vraag snel en eenvoudig stellen, zonder te veel poespas.
Een omweg naar een mailprogramma kan al voor afhakers zorgen. Bovendien is belangst nog steeds een van de meest veelvoorkomende angsten ter wereld. Een berichtje achterlaten is laagdrempeliger en dus een stuk sneller gedaan.
En laten we eerlijk zijn, we willen toch ook kunnen meten hoeveel mensen écht contact met ons opnemen? En of bepaalde campagnes extra aanvragen hebben opgeleverd? Daarvoor is een contactformulier op je eigen website erg prettig.
Heb jij gekozen voor het e-mailadres of telefoonnummer? Dat kan natuurlijk ook. Daarom is het altijd goed om jouw contactpagina met formulier aan te vullen met een e-mailadres en telefoonnummer. Zo hou je iedereen binnenboord.
Contactformulieren zijn, naast andere contactgegevens, essentieel. Maar een goed contactformulier is makkelijker gezegd dan gedaan. Wij geven een aantal tips waarmee jouw contactformulieren meer leads kunnen genereren.
Maak het de bezoeker zo makkelijk mogelijk
Mensen houden van makkelijk en snel. Bij te veel stappen of denkwerk heeft je websitebezoeker er al snel genoeg van. Dat is zonde, want zo’n potentiële lead wil je natuurlijk binnenhalen. Er zijn daarom een aantal vragen die je helpen om jouw contactformulier te optimaliseren. Hou je vast, want hier komen ze:
Heb ik écht alle gegevens nodig die nu gevraagd worden?
Sommige formulieren hebben een hele waslijst aan vragen. Maar heb je werkelijk het geslacht van iemand nodig? En moet het adres echt al worden verstrekt in dit stadium? Sommige details kunnen best op een later moment worden gevraagd, of zelf helemaal achterwege worden gelaten.
Hoe minder informatie je opvraagt, hoe sneller iemand het formulier invult -letterlijk én figuurlijk.
Onze tip: laat iemand eerst contact opnemen met een naam, e-mailadres en telefoonnummer. Als jullie contact hebben gehad, kun je rustig om het adres en andere gegevens vragen.
Zijn er technische moeilijkheden?
Het liefste wil je al je data in hetzelfde format binnenkrijgen. Dat helpt bij het schoonhouden van de data. Maar soms kan dat aan de klantkant voor technische moeilijkheden zorgen. Bijvoorbeeld als je datums in het format: dd/mm/jjjj laat invullen. Dan kan het frustrerend zijn als er een foutmelding komt wanneer de lead 2-4-96 invult in plaats van 02-04-1996.
Of erger: wanneer je al je ingevulde gegevens kwijt te zijn, omdat je even naar de vorige pagina ging.
Test daarom je formulieren altijd een aantal keer. En vraag je collega’s, medewerkers, vrienden of familie om de formulieren even door te lopen. Zo weet je zeker dat je kleine frustraties vooraf al wegneemt en het invullen smooth sailing is.
Is een open invulveld nodig?
Een open invulveld in je formulier is soms overweldigend. Zonder richtlijnen kan het moeilijk zijn voor gebruikers om precies te weten wat ze moeten invullen. Door meerkeuzeopties toe te voegen, maak je het eenvoudiger. Gebruikers kunnen snel en gemakkelijk een antwoord selecteren zonder zelf veel te typen.
Meerkeuzeopties hebben het voordeel dat ze gegevens gestandaardiseerd verzamelen. Dat maakt verweking en analyse makkelijker. Ze bieden structuur, waardoor je input gemakkelijk sorteert en direct naar de juiste collega stuurt. Daarnaast kan je er ook je inbox mee organiseren op categorie.
Een open invulveld is nog steeds waardevol. Het is ideaal voor het verzamelen van gedetailleerde tekst en uitleg van de klant. Wij raden aan om dit veld niet verplicht in te laten vullen. Door eerst meerkeuzeopties aan te bieden, begint je klant al met het specificeren van het probleem of de vraag. Dit maakt het voor hen toegankelijker én overzichtelijker.
Mensen zijn ook maar mensen
Ken je dat veld waarbij je een wachtwoord moet aanmaken? Hoe irritant is het om, pas nadat je je wachtwoord hebt ingevoerd, instructies te krijgen over dat het wachtwoord minimaal 10 tekens moet bevatten, inclusief een hoofdletter, een cijfer en een speciaal teken.
Het valt in dezelfde categorie als het afrekenen in een restaurant waar je pas bij het afrekenen te horen krijgt dat je alleen met cash kan betalen. Dat heb je natuurlijk niet op zak en je zal op zoek moeten naar een pinautomaat. Een echte anticlimax van de gezellige avond. Het voelt alsof je tijd en moeite hebt verspild, omdat je niet op de hoogte was van de regels. Hetzelfde geldt voor websites die pas nadat je een wachtwoord hebt ingevoerd, strenge eisen laten zien.
Onze tip: geef duidelijk aan naar welke informatie je op zoek bent en maak het je gebruikers zo makkelijk mogelijk om hier in één keer een goed antwoord op te kunnen geven.
Contactformulier is onderdeel van het geheel
Natuurlijk is contactformulieroptimalisatie belangrijk, maar het is niet de enige factor die jouw website beter laat scoren. De hele user experience moet kloppen. Hoe vinden mensen je site? Is alles makkelijk vindbaar? En voegen visuele elementen iets toe of leiden ze af?
Maar… het optimaliseren van je contactformulier kan wel een hele slimme zet zijn. Met een contactformulier geef je (potentiële) klanten vertrouwen dat ze met jou gesproken hebben voordat ze overgaan tot de aankoop van je product of service. Daarnaast creëer je een gemakkelijke manier voor mensen om zich bijvoorbeeld in te schrijven voor je nieuwsbrief. Waardoor ze op een later moment nogmaals een mailtje van je zullen ontvangen.
Jouw contactformulieren optimaliseren?
Een goed contactformulier dat leads oplevert kost moeite, tijd en inzicht. Wil jij zo snel mogelijk succesvolle contactformulieren? Daar kunnen wij bij helpen!
Vul ons contactformulier hieronder in. Dan kijken we samen naar de mogelijkheden.