Contentmarketeer_copywriter

Wat is copywriting?

Bij copywriting denken mensen negen van de tien keer dat het te maken heeft met copyright. Dat kan ik gelijk de wereld uit helpen: het heeft niets met auteursrecht te maken.

Maar doet een copywriter dan wel?

Copywriting is het schrijven van prikkelende, wervende teksten voor commerciële doeleinden. Naast teksten voor social media, nieuwsbrieven en SEA, schrijven copywriters ook SEO-webteksten. 

De vragen die een copywriter zichzelf stelt bij het schrijven van een tekst:

  • "Hoe trek ik de aandacht met mijn tekst?"
  • "Hoe houd ik de lezer geboeid?"
  • "Hoe motiveer ik mijn doelgroep om het product of de dienst aan te schaffen?"

Met zo min mogelijk tekst zorgt de copywriter ervoor dat mensen toch alle informatie hebben om een keuze te maken. Best een opgave! Maar zoals je al kunt raden, levert goede copy uiteindelijk veel op.

Definitie copywriter

Een copywriter is een tekstschrijver die gespecialiseerd is in wervende en SEO-proof teksten. Copywriters houden zich vaak ook bezig met contentmarketing. Dit draait om het creëren van een langdurige relatie met je doelgroep. Op de juiste momenten schotel je ze content voor. Doordat je in de verschillende fases van de customer journey aanwezig bent met content, denkt de doelgroep het eerst aan jou wanneer zij in de beslissingsfase terecht komen. 

Verschil schrijver en copywriter

Een copywriter schrijft commerciële teksten, waar een schrijver zich met name focust op informatieve content. Schrijvers worden vaak per woord betaald, waardoor ze beloond worden om veel te schrijven. Een copywriter kijkt voornamelijk naar het doel van de tekst en hoe hij dit het beste kan bereiken. Hierbij houdt de copywriter ook rekening met de doelgroep en de randvoorwaarden. 

Contentstrategie

Een echte copywriter (lees ook: contentmarketeer) begint met het maken van een contentstrategie. Lukraak content verspreiden, zonder naar een specifiek doel te werken, is zonde van de tijd. Daarom raad ik aan om eerst een sterke contentstrategie te formuleren. Hiermee hanteer je een consistente lijn in alle uitingen én maak je de resultaten meetbaar. Met Contentkunstenaar hebben we een contentstrategie op 1 A4 ontwikkeld. Op basis van deze strategie bepaal je voor een langere periode welke content het beste bij de behoeftes aansluit. 

Zoekmachine-optimalisatie (SEO)

Onderdeel van de contentstrategie is zoekmachine-optimalisatie (oftwel: SEO). Je kunt als copywriter nog zulke mooie teksten schrijven; je hebt er niets aan als niemand ze leest. Daarom doet Contentkunstenaar ook altijd een SEO-onderzoek. Dit kan je zo uitgebreid maken als je wil, maar een focus keyword kiezen voor je blog is wel het absolute minimum. Een groter onderzoek omvat het scannen van de website op zoekwoorden en techniek, analyseren van de concurrentie, keyword brainstorm en uiteindelijke keywordlijst met doelstellingen. Zo kun je goed bijhouden wat het effect van je content is. 

Copywriter inhuren

Het inhuren van een copywriter behelst dus veel meer dan slechts het schrijven van teksten. Een copywriter creëert waardevolle content, in de breedste zin van het woord. 

Wil je overtuigende teksten, meer bezoekers en een hogere conversie? Dan is een copywriter wat je nodig hebt.