SEA versus SEO – Waarom SEO onze favoriet is

Het zijn geen flitsende straaljagers of geheime militaire teams. Maar vraag je een contentmarketeer naar SEO en SEA, dan weten ze precies waar je het over hebt: methodes om jouw vindbaarheid op internet te optimaliseren.
5 leestijd
2 aug 2024

Beide manieren richten zich op het verbeteren van de zichtbaarheid van een website in zoekmachines. Maar ze verschillen ze aanzienlijk in aanpak, kosten en langetermijneffecten. Bij ContentKunstenaar kan je ons inschakelen voor allebei. Toch gaat onze voorkeur naar SEO. Waarom? Dat vertellen we je in deze blog.

Search Engine Advertising (SEA)

SEA omvat betaalde advertenties die verschijnen boven of naast de zoekresultaten wanneer gebruikers zoekopdrachten uitvoeren. Deze advertenties werken vaak via een veilingmodel, waarbij adverteerders betalen voor elke klik op hun advertentie.

Belangrijke kenmerken van SEA zijn onder meer:

  • Directe zichtbaarheid: SEA plaatst advertenties direct bovenaan de zoekresultaten, wat leidt tot onmiddellijke zichtbaarheid en klikken. Ongeacht de SEO-positie.
  • Targetingopties: Adverteerders kunnen hun advertenties richten op specifieke demografische groepen, locaties en zoektermen. Daardoor hebben ze meer controle over wie hun advertenties te zien krijgt.
  • Meetbaarheid en aanpasbaarheid: SEA biedt uitgebreide meet- en analysehulpmiddelen om adverteerders de prestaties van hun advertenties te volgen en te optimaliseren op basis van real-time gegevens.

Hoewel SEA snel zichtbaar kan zijn, zijn de kosten op lange termijn vaak hoog. Als adverteerder betaal je namelijk voor elke klik (pay per click, PPC). Stel dat je een budget van €10,- hebt en elke klik kost €1,-. Dan is na 10 klikken je advertentie weg. Heb je dan alle potentiële leads al binnen? Dat is maar de vraag. Aan de andere kant kan SEO veel kosteneffectiever zijn én verdwijnt de content niet na een bepaald aantal klikken of bepaald budget.

Search Engine Optimization (SEO)

SEO is een strategische benadering om de zichtbaarheid van een website in zoekmachines, zoals Google, Bing en Yahoo, te verbeteren. Hier zijn geen kosten per klik kosten aan verbonden. SEO richt zich op de technische structuur, de kwaliteit van de inhoud, de gebruiksvriendelijkheid en de linkopbouw. Het is een voortdurend proces van verbetering en aanpassing aan de steeds veranderende algoritmen van zoekmachines. Het doel van SEO en SEA is echter wel hetzelfde: het aantrekken van bezoekers naar jouw website.

Belangrijke onderdelen van SEO:

  • On-page optimalisatie: Het optimaliseren van de inhoud, metatags, titels en afbeeldingen op de website. Zo wordt jouw merk relevanter voor zoekmachines en gebruikers.
  • Off-page optimalisatie: Het verkrijgen van kwalitatieve externe links van andere websites naar jouw site. Dit verbetert jouw autoriteit en geloofwaardigheid.
  • Technische optimalisatie: Het versnellen van de technische aspecten van de website, zoals laadsnelheid, mobiele responsiviteit en sitearchitectuur. Hiermee verbeter je de gebruikerservaring en help je zoekmachines om de site beter te indexeren.

SEO vereist voortdurende inspanning en optimalisatie, maar levert duurzame resultaten op en blijf je de concurrentie voor. Met de juiste strategie blijft je website consistent bezoekers aantrekken, zonder voortdurende kosten. Zo weten jouw (potentiële) klanten je nu én later goed te vinden.

Waarom SEO boven SEA?

SEO en SEA hebben allebei hun doel en voordelen. Bij ContentKunstenaar geven we de voorkeur aan SEO, hoewel we je ook met SEA kunnen helpen. Maar waarom kiezen wij én onze klanten voor organische marketing boven betaalde advertenties? Dit zijn onze redenen:

Langetermijnresultaten

SEO kost meer tijd om te implementeren, maar de voordelen zijn duurzaam. Zodra je een goede positie in de zoekresultaten hebt bereikt, blijft je website bezoekers aantrekken zonder voortdurende advertentiekosten.

Kostenbesparing op lange termijn

Bij SEO investeer je vooraf door middel van tijd en expertise. Jouw blog of landingspagina blijft na publicatie in principe voor altijd online en genereert het kosteloos kliks, interactie en leads. Bij SEA blijf je betalen voor elke klik, waardoor de kosten op lange termijn hoog kunnen oplopen.

Geloofwaardigheid en vertrouwen

SEO-zoekresultaten worden vaak als betrouwbaarder gezien dan betaalde advertenties. Stel dat je een nieuwe stofzuiger wil kopen. Ga je dan voor de stofzuiger die bovenaan in Google staat? Of vertrouw je meer op een blog die verschillende stofzuigers met elkaar vergelijkt?

SEO-content is meestal uitgebreider en informatiever. Jouw doelgroep zal deze informatie sneller vertrouwen, omdat de content is gebaseerd op relevantie en kwaliteit.

Betere gebruikerservaring

Met een enkele blog vol keywords is jouw website nog niet volledig SEO-proof. Om de klanten écht te trekken, moet jouw merk over de hele linie geoptimaliseerd zijn. Met SEO investeer je niet alleen in kleine stukjes content, maar verbeter je ook jouw website. Een betere inhoud en structuur leidt tot een betere gebruikerservaring, hogere betrokkenheid en lagere bouncepercentages. Met SEO maak je dus een mooie website die makkelijk in gebruik is én die jou leads oplevert. Win-win-win!

Of toch een combinatie van SEO en SEA?

Zoals je leest, is SEO onze duidelijke favoriet. Met SEO investeer je in goede content die vervolgens voor altijd nieuwe bezoekers en leads naar jouw website trekt. Tegelijkertijd zien we ook de meerwaarde van SEA. Een aantal gerichte advertenties kunnen de verkoop van jouw product of dienst een boost geven. Je kan daarom een mix van SEO en SEA-content (laten) maken.

Voor een goede SEA-campagne is sterke SEO de basis.

Wil jij weten of SEO en/of SEA bij jouw merk, budget en doelstellingen passen? Daar kunnen wij je mee helpen. Neem gerust contact met ons op, dan sparren we samen over de mogelijkheden.

Heb je een vraag? Stel ‘m hier!