SEO_blogs

Hoe schrijf ik SEO blogs?

Veel ondernemers laten SEO (of: zoekmachine optimalisatie) in hun blogs en websiteteksten links liggen en focussen op advertenties en snelle zichtbaarheid op social media. Dit is geen duurzame strategie. Bij advertenties moet je er steeds geld in blijven pompen om zichtbaar te zijn. Met social media ben je afhankelijk van het platform en de algoritmes daarachter.

Liever optimaliseer je je eigen website.

Met SEO optimaliseer je je website voor zoekmachines zoals Google. Als je het goed doet, kom je hoger in de organische zoekresultaten. Dit zijn de gratis resultaten en dus niet de Google advertenties. 

In dit artikel:

Waarom SEO inzetten?

Een hoge positie in Google stuurt iedere maand weer nieuwe gratis bezoekers jouw kant op. Bezoekers die gericht zoeken naar jouw informatie en jouw blogs. Je bereikt veel meer specifieke bezoekers, in plaats van breed georiënteerd publiek. Bovendien draagt een hoge positie in Google autoriteit met zich mee. De nummer één in Google wordt vaak gezien als marktleider of beste website voor het zoekwoord. 

Hoe werkt zoekmachine optimalisatie?

Google hanteert talloze factoren om de volgorde van de resultaten te bepalen. Grofweg kan je deze opdelen in on page zoekmachine optimalisatie en off page zoekmachine optimalisatie. On page is alle content en techniek op de website zelf. Off page optimalisatie is de optelsom van linkbuilding en social media. Hiermee verhoog je de autoriteit van je website. 

Wij focussen op SEO in blogs en webteksten. De on page content.

Kies specifieke zoekwoorden

Als ondernemer heb je jouw product en doelgroep goed afgebakend. Op dit vlak ben je specifiek. Maar zorg dat je dit ook bent in Google.

Zoekwoorden zijn de termen die gebruikers in Google of andere zoekmachines invoeren. Voor SEO is het belangrijk dat je deze op de juiste plaatsen terug laat komen in de teksten en blogs op je website. 

Je hebt verschillende soorten keywords: 

  • Shorttail keywords: dit zijn zoekopdrachten van 1,2 of 3 keywords. De zoekvolume van deze woorden is vaak hoog, evenals de concurrentie. Ook is de kans op conversie lager, omdat ze minder specifiek zijn.
  • Longtail keywords: dit zijn zoekopdrachten van 4+ woorden. Dit zijn termen waarmee jij je kunt onderscheiden van de concurrentie. Je geeft detail aan de zoekopdracht. Van algemene oriëntatie (meubels), gaat de opdracht naar een specifieke koopintentie (grijze hoekbank met ribbelstof kopen)
  • LSI keywords: dit staat voor Latent Semantic Indexing Keywords. Zoekmachines laten pagina's niet alleen ranken op het specifieke keyword, maar ook op termen en woorden die ermee samenhangen. Wanneer je zoekt in Google, zie je vaak een aantal suggesties van Google staan voor andere keywords die je kan proberen. Dat zijn de LSI keywords. 

Veel website-eigenaren doen zoekwoorden onderzoek en kiezen vervolgens voor short-tail keywords, zoals: meubels. Dit woord heeft namelijk een flink zoekvolume. Focus niet téveel op dit volume, want wat ook meespeelt is de concurrentie op het zoekwoord en de intentie van de zoekopdracht. De intentie weet je niet bij 'meubels'. Terwijl je dit wel weet bij 'Grijze hoekbank met ribbelstof kopen'. Je bent specifieker en bereikt zo sneller jouw doelgroep.

Zoekwoorden onderzoek

Een zoekwoorden onderzoek is de eerste stap voor een SEO-strategie. Met dit onderzoek achterhaal je welke zoekwoorden mensen gebruiken. 

Als je op zoek gaat naar 'zoekwoorden onderzoek' op Google, dan kom je veel verschillende methodes tegen. 

Persoonlijk hanteer ik deze stappen: 

  1. Het verzamelen van zoekwoordideeën op basis van huidige ranking, interessante zoekwoorden voor de doelgroep en zoekwoorden waar concurrenten op gevonden worden. 
  2. Hiervan maak ik een dashboard in Ubersuggest. Deze tool haalt het zoekvolume en de zoekwoordmoeilijkheid op. 
  3. Shorttail keywords die relatief gezien een hoog zoekvolume en lage concurrentie hebben markeer ik. Hiervan maak ik longtail zoekwoorden. Dit achterhaal je door in de gaten te houden welke vragen de doelgroep stelt aan jou en aan de concurrenten (in reacties, blogs of op social media). 

SEO in blogs

Om de keywords die je hebt geselecteerd ook te laten scoren voor jouw website, kan je ze verwerken op de volgende plekken in je blogs en websiteteksten: 

  • Titels en kopjes van de pagina's (H1 én H2)
  • Circa één keer per paragraaf
  • Meta description
  • Slug
  • Alt-attribuut van je afbeeldingen
  • Title-attribuut van een interne link
  • URL van de pagina

Kies per pagina één keyword uit waar je op gevonden wil worden. Focus hierbij niet alleen op dit keyword, maar ook op synoniemen en LSI keywords. 

Tip: installeer Yoast SEO op je website voor het optimaliseren van je pagina's.

Interne links

Je hebt je teksten verbeterd. Maar er is meer. Interne links dragen ook bij aan jouw SEO-positie. Dit zijn links binnen je website en dragen bij aan de structuur en gebruiksvriendelijkheid. 

Door de links sijpelt er waarde naar andere pagina's door. Een link van de ene pagina naar de andere kan je zien als een aanbeveling in de ogen van Google. 

In blogs kan je bijvoorbeeld onder bepaalde woorden (indien relevant) een link zetten naar een blog of pagina over dat onderwerp. Als de lezer dan meer wil weten, klikken ze door. 

Google kijkt ook naar de tekst in de link. Dit wordt de anchortekst genoemd. Google associeert deze tekst met de achterliggende pagina. 

Andere interessante interne links: 

  • Gerelateerde artikelen onder je blog
  • Broodkruimel links (of: breadcrumbs)
  • Interne links in je menu
  • Inhoudsopgave in je artikel

Title tag en meta description

De title tag en meta description zijn het visitekaartje van je pagina. Dit is de blauwe titel en de beschrijving die je in Google tegenkomt. 

Je wil de title tag en meta description niet te lang maken. Google kapt dit dan af, waardoor de boodschap niet goed overkomt. De title tag zit op ongeveer 55-60 tekens, de meta description heeft een limiet van ongeveer 160 tekens. De plugin Yoast SEO helpt je om de juiste lengte te kiezen.

De title tag en meta description dragen op twee manieren bij aan jouw SEO-positie: 

  • Het verhoogt het doorklikpercentage vanuit Google naar je website. Mensen herkennen namelijk hun zoekvraag en worden getriggerd. 
  • Google weet ook beter waar de pagina over gaat en daardoor heb je een grotere kans op een hogere positie in de zoekresultaten.

Een goede title tag voldoet aan deze eisen: 

  • Belangrijkste zoekwoord staat vooraan
  • Laat de merknaam erin voorkomen
  • Zorg dat de title tags uniek zijn
  • Houd je aan de minimale en maximale lengte

Een goede meta description voldoet aan: 

  • Het zoekwoord komt erin voor
  • Goed leesbare tekst
  • De meta description is uniek
  • Verwerk een call-to-action in de omschrijving
  • Benut zoveel mogelijk van de beschikbare ruimte, maar houd je aan het maximum

SEO in afbeeldingen

Naast de teksten kan je ook de afbeeldingen op je website optimaliseren voor SEO. Je kunt in een afbeelding op verschillende plekken je keyword verwerken: 

  • In de bestandsnaam
  • In de titel  
  • In de alt tag
  • In het onderschrift

Let op dat je de verschillende afbeeldingen in je blog ook verschillende titels meegeeft. 

SEO of toch adverteren?

Adverteren in Google is sneller en eenvoudiger. Je trekt hiermee snel bezoekers naar je website. Hiervoor doe je simpelweg het hoogste bod. Het nadeel hiervan is dat je al snel teveel kosten maakt en constant moet blijven betalen om bezoekers te krijgen. 

Waardevolle content is tijdlozer dan een advertentie. Met een sterke SEO-strategie bovenop je contentstrategie zorg je voor een constante bezoekersstroom vanuit Google naar je website. Waardevolle SEO blogs kunnen tientallen jaren voor je blijven werken.