De levenscyclus van content

content recycle _levenscyclus

Je hebt een mooie blog gepubliceerd. Goed bezig! Maar daar laat je het niet bij, toch? 

In een eerdere blog kwam content atomisatie al ter sprake. In het verlengde is er ook zoiets als een content levenscyclus. Deze gaat ervan uit dat je na planning en creatie, de content ook publiceert op diverse kanalen, promoot, analyseert en uiteindelijk weer bekijkt, verbetert of op een andere manier hergebruikt.

Op deze manier zorg je niet alleen dat je content altijd up-to-date blijft, maar recycle je content met een minimale inspanning. Zoals in deze blog eerder genoemd, is vooral evergreen content hier uitermate geschikt voor. Deze content blijft altijd relevant, maar kan af en toe wel even ververst worden.

content levenscyclus

Planning

Je contentstrategie vertaal je allereerst naar een contentkalender. Alle content-items plan je hier in. Wat wordt het volgende onderwerp? En hoeveel contentitems kan je hiermee genereren?

Als je een interview gaat doen, kun je hier natuurlijk een artikel over schrijven, maar je kunt het ook direct  filmen en opnemen, waardoor je het interview ook als video en podcast kan delen. Ook plan je de ‘social snacks’ in. Kleine fragmenten uit het interview, die je bijvoorbeeld als quote, video of afbeelding deelt. Dit heet content atomisatie. 

Creatie

Vervolgens ga je aan de slag met de creatie van deze content. Het is belangrijk om je te realiseren dat naast de inhoudelijke productie van tekst, beeld, audio of video, ook de context moet worden verduidelijkt. De context van content is bijvoorbeeld de SEO, de tag-  en categoriestructuur, externe links en bijvoorbeeld opmerkingen over auteursrechten en houdbaarheid. Dat is meta informatie die in de beheerfase van content van essentieel belang is.

Distributie

De volgende stap is om je content volgens je planning te publiceren. Dit doe je waarschijnlijk op je website en via social media. Als je de publicatie van de diverse content wilt verspreiden door de tijd, is het handig om een publicatietool te gebruiken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de ingebouwde tool in WordPress, of voor social media een tool als Hootsuite of Buffer.

Promotie

In deze fase wordt de content aan de man gebracht. Je kan de content delen via je nieuwsbrief, betaalde advertenties op social media of Google. Maar denk er bijvoorbeeld ook aan om medewerkers op te roepen de content te delen. 

Analyse

Zodra je content is gepubliceerd en gepromoot, is het van belang om Google Analytics en de statistieken van social media in de gaten te houden. Hieruit kan je opmaken hoe interessant de doelgroep de content vindt.

Wordt het bovenmatig goed gelezen? Dan is het wellicht zaak om hierop in te spelen met een whitepaper of andere downloadbare content. Zo zorg je voor een toename van het aantal e-mailadressen in je bestand. Ook kan je uit de analytics concluderen of de ingezette koers een succes is. Interessante data is onder meer het unieke bezoekersaantal, leestijd en leesdiepte. 

Beheer

De laatste fase van de content levenscyclus is de beheerfase. Als het bereik na 10 tot 30 dagen nog niet voldoet aan de verwachtingen, dan is beheer op zijn plaats. Denk aan nieuwe updates, het aanpassen van zoekwoorden of extra promotie. In de beheerfase wordt er ook gekeken naar het actualiseren van de content. Als de content niet te actualiseren is, wordt de content verwijderd. Denk bijvoorbeeld aan een actie die afloopt of aangepaste wetgeving.

De beheerfase kent verschillende momenten waarop content wordt beoordeeld. In de eerste 10-30 dagen na publicatie kijk je of je kunt zorgen voor extra bereik. Na +/- 100 dagen kijk je daarnaast of de content nog relevant is.

Deel dit artikel