Content atomisatie: schieten met hagel

Om je doelgroep te raken

distributie_content_verspreiding_social media

Met het huidige overvolle contentlandschap wordt de kans dat consumenten jouw artikel of video lezen of bekijken steeds kleiner. Hoe zorg je dat je die hoogwaardige long-read dan toch onder de neus van de lezer schuift? Dat doe je door je content te knippen in ‘atomen’ en aan de man te brengen op verschillende platformen en op verschillende tijden.

Snackbare content voor moderne consument

Met content atomisatie vraagt de content vaker de aandacht van de consument en speelt het beter in op de moderne media-snacker, die liever kleine hapklare brokken tot zich neemt, dan grote inhoudelijke stukken leest. Dit wil niet zeggen dat deze diepe inhoudelijke content niet meer waardevol is, maar je spreidt zogezegd je kansen.

Steeds weer aandacht vragen

Als je een goed verhaal te vertellen hebt, dan kun je dit produceren, publiceren en klaar. Maar dan is de kans groot dat lezers dit mislopen. Redactie is dan ook meer dan schrijven. Denk aan beeld, video, posts en stories. Het is effectiever om met losse content-elementen door de tijd heen steeds weer aandacht te vragen. Met content atomisatie vertel je steeds een klein deel van het verhaal en maak je lezers nieuwsgierig naar meer.

Verhaal op meerdere manieren vertellen

Bovendien geeft het jou de kans om je verhaal over verschillende contentdragers te vertellen. Waarom zou je alleen een long-read maken van dat interessante interview? Het is ook mogelijk om deze op te nemen en te distribueren als video en podcast. Daarnaast maak je er een infographic van, welke je deelt op social media. Een paar maanden later deel je het artikel nog eens, maar nu met een aantal visuals en de interessantste quotes. Al deze onderdelen plan je natuurlijk in in je contentkalender.

content atomisatie_content marketing

Overige tips voor content atomisatie

  • Content atomisatie kan het beste toegepast worden bij grotere contentstukken
  • Zorg dat je meerdere soorten content betrekt, denk aan tekst, beeld, video, social
  • Zorg dat de verschillende content atomen naar elkaar linken, om zo te zorgen voor kruisbestuiving en geboeide lezers
  • Zorg voor een optimale distributie van de content
Deel dit artikel