Bloggen contentmarketing

7 redenen waarom zakelijk bloggen onmisbaar is

Ook voor jouw bedrijf

Content is cruciaal. Voor elk bedrijf. Zakelijk bloggen is een essentiële marketingstrategie om online zichtbaarheid te veroveren. Naast dat het zorgt voor vindbaarheid op Google, krijg je door je blogs ook meer (terugkerend) bezoek op je website en gaat je doelgroep jou zien als kennispartner. Dit zijn slechts 3 van de 7 argumenten om te gaan bloggen. Meer redenen nodig? Lees dan verder.

1. Betere vindbaarheid in zoekmachines

Ben je (voor een groot deel) afhankelijk van internet? Dan is hoog scoren in Google essentieel. Met blogs kun je inspelen op concrete zoekvragen die te maken hebben met jouw product. Als je geen content hebt over die zoekvraag, dan zal Google jouw website niet tonen. Het is dus zaak om in je blog in te spelen op elke mogelijke vraag van jouw (potentiële) klant.

Fijne tools om achter geschikte zoekwoorden voor je blog te komen zijn onder meer Google Adwords, Google Trends en Ubersuggest. Met de informatie van deze tools krijg je inzicht in de informatiebehoefte van de doelgroep en kan je gericht content maken die je doelgroep wil lezen, kortom SEO.

2. Positionering als kennispartner

Ook voor branding is een blog een mooi instrument. Door te schrijven over zaken waar je verstand van hebt, vergroot je de kans dat anderen je vertrouwen en gaan zien als kennispartner.

Via blogs kun je autoriteit uitstralen en aantonen dat jij expert in jouw vakgebied bent. Je voorziet je publiek van een continue stroom relevante en waardevolle blogartikelen. In deze blogs kun je vragen van je doelgroep beantwoorden en laten zien dat je de beste oplossing hebt voor hun problemen. 

3. Meer traffic naar je producten en diensten

Bezoekers die jouw blogs lezen, zullen daarna sneller doorklikken naar jouw producten en diensten.

Om die reden is het aan te raden om links naar andere blogs en pagina’s aan je blog toe te voegen. Hierdoor zorg je dat de lezer langer op je website blijft en vergroot je de kans dat zij een productpagina bezoeken.  

4. Kans op PR

Als je blogt, ben je zichtbaar. Daarom kunnen journalisten ook op jouw content uitkomen wanneer zij met een vergelijkbaar onderwerp bezig zijn. Als jij een zakelijke blog hebt met veel interessante artikelen over een specifiek onderwerp, is de kans aanwezig dat je gevraagd wordt om jouw mening te geven in een interview, podcast of radio- of tv-programma.

Wat uiteraard weer zorgt voor nog meer goede content.

5. Reden om in contact te komen met je doelgroep

Het gaat bij bloggen om de relatie met de lezer. Je positioneert jezelf als kennispartner. En probeer daarbij ook vooral de interactie uit te lokken. Een goede relatie is namelijk geen eenrichtingsverkeer. Reageer op comments op je website en op social media. Een blog is een mooie aanleiding voor een gesprek.

6. Bloggen is een marketingmiddel

Adverteren kan flink in de papieren lopen. En vaak zorgt het voor meer irritatie bij de doelgroep, dan dat het zorgt voor sales. Denk daarom bij het kiezen van je marketingmix ook eens aan blogs.

Mensen met een vraag of probleem zoeken op Google en als jij veel over dit onderwerp hebt geblogd, dan verschijnt daar jouw pagina. Als je bovendien de blog promoot op social media, dan klikken alleen geïnteresseerden door. Je dringt dus niemand iets op. In tegenstelling tot de gemiddelde advertentie. 

Bloggen is in eerste instantie helemaal geen reclame. Natuurlijk is het je einddoel om zichtbaar te worden en daardoor klanten aan te trekken. Maar de artikelen die je schrijft zijn in principe niet commercieel ingestoken. Met bloggen help je anderen. Je hebt het waarschijnlijk al door, maar een blog is dus geen plek voor verkooppraatjes.

7. Deelbare content voor social media

Natuurlijk kost het tijd om een blog te schrijven en bij te houden. Maar als je een goede blog geschreven hebt, dan kan je deze gebruiken op diverse platformen. Bovendien kan je een aantal maanden later diezelfde blog opnieuw inzetten op je social media kanalen. Als je tijdloze blogs maakt, heb je een onuitputbare bron van content.