6x waarom podcasts interessant zijn voor jouw bedrijf

Podcast_studio

Podcasts… we kunnen er niet langer omheen. Deze online luistershows zijn niet alleen geschikt voor luchtige praatjes, maar ook b2b-onderwerpen vinden hun weg naar iTunes en Spotify. 

Ook ik ben verkocht. Een uur in de auto naar radio(reclames) luisteren? Liever leer ik gelijk wat bij over mijn vak of luister ik naar de ‘krant’. In deze blog geef ik je vijf redenen om voor jouw organisatie aan de slag te gaan met een podcast. 

1. Je legt persoonlijk contact

Podcasts zijn erg persoonlijk. De luisteraar kiest er bewust voor om jouw verhaal te horen en bovendien zit je vaak ook nog direct in zijn of haar oren. De luisteraar hoort je passie, persoonlijkheid en authenticiteit, terwijl je vertelt over onderwerpen die jullie beide interesseren. Dit vergroot de waardering en het vertrouwen in je merk. Podcasts geven luisteraars het gevoel dat ze je echt kennen.

2. Een podcast is on demand

De generatie anno nu wil alles ‘on demand’. Op een specifiek tijdstip klaarzitten om een serie te kijken? Liever zet je Netflix, YouTube of uitzending gemist aan op een moment dat het jou uitkomt. Podcasts zijn ook on demand en dat is precies wat zo goed werkt. Je kiest een moment en een onderwerp, en je hebt direct interessante content waar je naar kunt luisteren. Ideaal.

3. Produceren is snel en goedkoop

In plaats van grote bedragen uit te geven aan advertenties waar niemand echt op zit te wachten, kun je ook kiezen voor de creatie van waardevolle content. Zoals ik in een eerdere blog schreef, kan dit natuurlijk in meerdere vormen gegoten worden, denk bijvoorbeeld aan artikelen, whitepapers, video’s, maar dus ook podcasts. Dit is een relatief goedkoop marketingmiddel, waarmee je met elke tevreden luisteraar direct een band opbouwt.

Natuurlijk heb je te maken met opstartkosten, zoals de aanschaf van opnamemateriaal en hosting, maar als dit eenmaal staat, is het opnemen van een podcastaflevering redelijk eenvoudig en weinig tijdsintensief. Ter vergelijking: het ontwikkelen van een goede video of het verwerken van een lang interview tot een artikel kost meer tijd.

4. Je vergroot je bereik

Podcasts zijn een mooie aanvulling op je contentmarketingmix. Met artikelen en whitepapers spreek je vooral mensen aan die achter hun computer zitten. Podcasts bereiken mensen op een ander moment. Ze zitten in de auto, vouwen de was of staren uit het raam van de trein. Ook bereik je een ander deel van je doelgroep, namelijk de mensen die voorkeur geven aan muziek, luisterboeken en podcasts, in plaats van geschreven content. Bovendien heb je met Spotify en iTunes direct een potentieel bereik van duizenden luisteraars. Ook als relatief klein merk. 

5. Je pakt die expertrol

Als luisteraars jouw podcasts interessant vinden, zijn ze sneller dan op andere platforms geneigd om terug te komen voor de volgende aflevering. Daarom raad ik ook aan om een regelmatige podcast te maken en deze bijvoorbeeld elke vrijdag te publiceren. Zo bouw je een band op met je luisteraars. Jij bent hun expert.

Een andere manier om die expertrol te pakken, is om interviews te houden met interessante gasten. Kies je gasten zorgvuldig uit, want jouw expertise wordt aan die van hen verbonden. Bonus: als je gasten besluiten om de interviews te promoten, krijg je ook gratis toegang tot hun volgers.

6. Je blijft je concurrenten voor

Met podcasts ben je mogelijk je concurrenten voor. Hoewel veel bedrijven al zijn ingestapt, is podcasting nog steeds relatief nieuw en is er een grote kans dat jouw concurrenten hier nog niet aan toe zijn gekomen. Nu is dus het moment. Podcasting biedt je een kans om autoriteit te worden in jouw vakgebied.

Adverteren in podcasts

Hoewel het zelf creëren van een goede podcast natuurlijk het meest effectief is, zijn er ook mogelijkheden om mee te liften op reeds populaire podcasts. Hierin kunnen namelijk advertenties worden opgenomen. Als je hiervoor kiest, is het aan te raden om te gaan voor native advertenties.

Een native advertentie onderbreekt de podcast niet, in tegenstelling tot commercials. Het is een natuurlijk onderdeel van de uitzending. Dit zorgt ervoor dat mensen de advertentie met meer aandacht beluisteren. Ga eens na: is er al een interessante podcast met veel luisteraars die onderwerpen behandelt uit jouw vakgebied?

Ook enthousiast geworden?

Ik kan nog wel even doorschrijven over podcasts (en dat zal ik in volgende blogs ook zeker doen). Mocht je al aan de slag willen, dan wens ik je veel succes! Voor tips of hulp, weet je mij te bereiken.

Deel dit artikel